Kong: Skull Island

Geplaatst: door Tom van Steensel

De term “shared universe” wordt sinds het succes van Marvel steeds vaker geopperd door studiobazen. Zo mag Tom Cruise met The Mummy de deur openzetten voor de oude monsters uit de stal van Universal. Warner en Legendary wekten een aantal jaren geleden Godzilla weer tot leven en voegen met Skull Island nu King Kong toe aan hun nieuwe "monsterverse".

Skull Island is geen traditionele King Kong-film. Het origineel uit 1933 wordt mede door de grensverleggende stop-motion monsters gezien als een mijlpaal in de filmgeschiedenis en was van invloed op filmmakers als Ray Harryhausen en Peter Jackson. De weliswaar veel te lange remake van Jackson uit 2005 had desondanks zichtbaar ontzag en respect voor de klassieke zwart/wit film met Fay Wray. Zelfs bij de bepaald niet foutloze remake met Jessica Lange uit 1976 kreeg je het idee dat Dino De Laurentiis het materiaal in ieder geval probeerde te benaderen als prestigieuze dramafilm.

Deze nieuwe introductie van King Kong springt wat minder dierbaar (no pun intented) om met het nalatenschap van het iconische filmbeest. Hier hebben de makers maar een doel voor ogen en dat is een fraai uitziend achtbaanritje, waarin de nadruk wordt gelegd op monsters en money shots. In tegenstelling tot de remakes harkt Skull Island vooral terug naar de oude B-films en monster movies die volgden na het succes van de originele King Kong. Alleen nu met betere special effects en een indrukwekkende cast met onder andere Tom Hiddleston (Thor) en Oscarwinnares Brie Larson (Room).

Voor Skull Island kozen de makers met het einde van de oorlog in Vietnam een interessante tijdsperiode, die nog eens extra kracht bij wordt gezet door een lekkere jaren 70 soundtrack. Overheidsmedewerkers Bill Randa (John Goodman) en seismoloog Houston Brooks (24: Legacy-acteur Corey Hawkins, die van Samuel L. Jackson op de set de bijnaam Black Bauer kreeg) weten met pijn en moeite een expeditie naar een onbekend eiland op te zetten. Naast een heleboel militairen die later als kanonnenvoer mogen dienen, krijgen ze gezelschap van een fotograaf gespeeld door Larson en een voormalige SAS-agent gespeeld door Hiddleston.

De bommen en explosies die gepaard gaan met de “wetenschappelijke missie” trekken helaas de aandacht van de ongekroonde jungle-koning King Kong. Na een eerste aanval op de helikopters van de expeditie, blijven de overlevenden verdeeld in kleinere groepen achter. Het groepje met Larson en Hiddleston leert onderweg dat Kong de inboorlingen op het eiland beschermt tegen andere monsters. De door Samuel L. Jackson gespeelde legercommandant heeft daar echter lak aan; hij is teveel van zijn manschappen kwijtgeraakt en wil door wraak te nemen op Kong laten zien dat de mens waar ook ter wereld nog altijd koning is.

Het is jammer dat het script het talent waar men voor de camera over beschikt niet ten volste benut. Samuel L. Jackson en John Goodman zijn acteurs die scènes alleen al op charisma naar zich toe kunnen trekken en daar lijken de makers genoegen mee te nemen, want ze krijgen niet bijster veel te doen. Met zo’n cast is het een beetje zonde dat naast Kong niemand echt iets heeft om zijn tanden in te zetten. Eigenlijk krijgt de komische noot nog de meeste diepgang; John C. Reilly speelt een WOII-piloot die ooit met zijn vliegtuig neerstortte op Skull Island en over zijn geschiedenis en achtergrond komt de kijker nog het meest te weten.

Ook Kong zelf  heeft niet de persoonlijkheid die Andy Serkis hem meegaf in de meer tragische Peter Jackson-incarnatie. Wel hebben we hier te maken met misschien wel de sterkste en meest imposante bioscoopversie van het monster. Dat moet ook wel, aangezien er nog een knokpartij met Godzilla op het programma staat.

Regisseur Jordan Vogt-Roberts (The Kings of Summer) zorgt voor een paar hele fraaie plaatjes, zoals wanneer Kong met de zon in de rug de helikopters opwacht, of er voor de neus van Jackson twee verpulverd met een enorme vlammenzee tot gevolg. Het shot vanuit een helikopter die door Kong heen en weer wordt geschud is volledig in de stijl van de inmiddels gesloten attractie in het themapark van Universal.

Warner en Legendary lijken zich de kritiek op hun Godzilla-film te hebben aangetrokken. Het iconische monster wordt nu niet uit alle macht verborgen gehouden is veel vaker en langer in beeld te zien. Mensen die echter iets met meer dramatiek in de stijl van de voorgaande Kong-films verwachten, zullen teleurgesteld de zaal uitlopen. Veel van de elementen uit de andere films ontbreken, hoewel Larson ondanks dat ze niet echt een relatie opbouwt met Kong, nog wel even plaats mag nemen in zijn handpalm.

Skull Island is meer een ouderwetse creature feature, voorzien van een groter budget en bekendere namen en liefhebbers van dat werk zullen zich mede door de niet al te lange speelduur van twee uur prima vermaken.