Killing Them Softly

door Eke Bosman

Killing Them Softly, Genres: Aktie, Thriller, Regie: Andrew Dominik, Acteurs: Brad Pitt, Ray Liotta, Scoot McNairy, Releasedatum: 18 oktober 2012, Speelduur: 97 minuten.

Recensie Killing Them Softly

De perfecte roof plegen bestaat wellicht niet, maar in Killing Them Softly lijken de omstandigheden zo gunstig dat het haast niet meer mis kan gaan. Maar in een onstuimige en grijze wereld laat men zich niet zomaar bedriegen en bestelen. Wat volgt is een anderhalfuur durend schouwspel met, zoals de titel doet vermoeden, volop moord en wreedheden.

Hoewel de poster doet denken dat het om Brad Pitt gaat die met een slecht kapsel alleen maar aan het moorden is, ligt de situatie totaal anders in Killing Them Softly. Twee mannen, twee jongens die de woorden nuance en realisme nog niet bekend mee zijn feitelijk, krijgen de opdracht om Markie Trattman (Ray Liotta) te overvallen. Frankie (Scoot McNairy) en Russell (Ben Mendelsohn) hebben dan ook de perfecte overval voor ogen.

Trattman is een uitstekend doelwit. In het verleden zijn zijn pokervrienden en hij al eens overvallen, alleen had Trattman dat zelf laten doen. En daar valt zeker gebruik van te maken, aangezien bij de eerstvolgende overval Markie vanzelf de hoofdverdachte wordt. En dat gebeurt. Al snel worden er mensen ingeschakeld om de zaak uit te zoeken, waaronder Jackie Cogan (Brad Pitt). Meedogenloos gaat hij op pad, op zoek naar de daders, waarbij geen enkel middel geschuwd wordt.

Het klinkt allemaal heel standaard en ook het scenario lijkt niet bijzonder origineel, maar de wijze waarop regisseur Andrew Dominik het allemaal brengt is weliswaar grandioos te noemen. De relatief onervaren filmmaker heeft duidelijk gebruik gemaakt van Tarantino-methodes, wat er overigens voor zorgt dat je geniet van alle dialogen die er plaats vinden. En zonder al te veel weg te geven: de film bevat minimaal één scène die je niet snel zult vergeten.

Want dat is het punt bij Killing Them Softly; de film slaat in feite nergens op. Dominik weet daar zo goed mee te spelen, dat je een ferme liefhebber van het onzinnige wordt. En dat is mooi. Vaak genoeg zul je lachen om de typische humor van - op het eerste gezicht - domme mensen.

Dat is absoluut niet het geval bij Jackie Cogan, die ervoor zorgt dat je duidelijk verschil tussen bepaalde mensen ziet. Briljant vertolkt door Brad Pitt; Jackie heeft lak aan alles en iedereen en lijkt de enige persoon op de wereld te zijn die alles doorheeft. Dominik toont in Killing Them Softly dat mensen in de onderwereld helemaal geen stoere, nuchtere mannen zijn. Het is een wereld vol met gekken, die zich laten leiden door impulsieve gebeurtenissen.

Dat maakt van Killing Them Softly een hele vermakelijke film, aangezien je als ware een toeschouwer in een figuurlijk colosseum bent. Door de ongelofelijke sterke acteerprestatie van Ben Mendelsohn krijg je het gevoel dat je inderdaad naar hilarische gladiatoren aan het kijken bent. En dat is goed nieuws.