Kill Your Darlings

Geplaatst: door Alexandr Bal

Zodra de schrijver in wording Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) wordt toegelaten tot de Columbia University sluit hij daar een verbond met studiegenoot Lucien Carr (Dane DeHaan). Samen beginnen ze met nog een aantal andere verwante geesten de beat-generation: schrijvers en poëten met een revolutionaire 'new vision'.

De beat-generation kwam in de jaren 50 op en wordt beschouwd als de voorloper van de revolutionaire generatie van de jaren 60. Dit is niet gek, aangezien deze zich bezighield met verwerping van de aangenomen standaard en materialisme, innovatie in stijl, afwijkende sexuele geaarheid en experimenteren met drugs. De hippie-cultuur heeft een hoop van ze overgenomen. De echte Allen Ginsberg (1926-1997) heeft uiteindelijk meerdere prijzen gewonnen voor zijn gedichten, waaronder de National Book Award for Poetry.

In de film wordt je als kijker samen met Ginsberg het studentenleven van de jaren '40 ingetrokken. En wordt sterk naar voren gebracht wat voor literatuur men van de studenten verwachtte en hoe zij zich daar zoveel mogelijk vanaf zetten. Wat volgt is een aaneenschakeling van humoristische situaties met een rebelse inslag, veroorzaakt door de 'beats'.

In eerste instantie lijkt het de jongens goed te lukken om de new vision steeds meer te introduceren in het academische leven, totdat de obsessieve David Kammerer (Michael C. Hall, Dexter) de vorming van de beat-generation constant begint tegen te werken, aangezien hij het niet eens is met de diens overtuigingen. Dit leidt tot een moord die altijd centraal heeft gestaan in het historische verhaal van de 'beats'.

Deze verhoudingen tussen de personages, met name Ginsberg, Carr en Kammerer zorgen voor hoge intensiteit door de spanningen die er uit voortkomen. Zodra deze spanning zijn weg in de film heeft gevonden, laat deze je niet meer los. Deze intensiteit en het broeierige jaren 40 jazz sfeertje versterken elkaar.

De film verliest echter wel kracht doordat de personages van Ginsberg en Carr iets te vaak balanceren op het randje van kwajongens, waardoor je maar moet aannemen dat dit later grote schrijvers zullen worden. Zelf voel je dit niet echt, hun visie op de new vision wordt voornamelijk gelinkt aan vandalistische streken. En aangezien de film zoveel hamert op de betekenis van de new vision, valt de uitwerking zoals die in deze film te zien is om die reden wat tegen.

De personages zijn ondanks de goede acteerprestaties ook een beetje te oppervlakkig, het enige waar ze mee bezig zijn is het verkondigen van de new vision. Hierdoor gaat hun menselijke kant voor een deel verloren. Desondanks overtuigt vooral Radcliffe als de homoseksuele Ginsberg. Zijn acteerkwaliteiten komen de laatste paar jaar steeds meer naar het oppervlak.

De focus van de film is ook onsamenhangend. Dan ligt de focus vooral de moord, dan is new vision weer het belangrijkst en dan wordt er teveel tijd in zijpersonages gestoken. Hierdoor voelt het alsof de film niet helemaal weet wat het precies wil zijn. Gelukkig wordt alles toch bij elkaar gehouden door het overkoepelende sfeertje.

Een verhaal met meer focus en iets beter uitgewerkte personages was sterker geweest, maar Kill Your Darlings bevat genoeg wendingen, spanning en sfeer om een bevredigende kijkbeurt op te leveren.