Kapringen

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Kapringen is van één van de schrijvers (Tobias Lindholm) van de Deense hitserie Borgen. Hoofdrolspeler Pilou Asbæk speelde in die serie ook één van de hoofdrollen. Maar Kapringen gaat niet over politiek, heeft er zelfs zijdelings niet eens mee te maken. Nee, in Kapringen gaat het over een containerschip dat gekaapt wordt door Somalische piraten.

Pilou Asbæk speelt scheepskok Mikkel. Mikkel heeft een vrouw en kind in Denemarken en mag over een paar dagen eindelijk naar huis na een lange reis. Alleen nog een klein stukje naar India. Helaas gooit een groep piraten roet in het eten. Gelukkig hebben ze het niet op het leven van de bemanning voorzien, maar willen ze alleen geld. Daarom moet Mikkel zijn baas bellen.

Ondertussen heeft het scheepvaartbedrijf een specialist ingehuurd die dit soort onderhandelingen vaak tot een goed einde weet te brengen. Directeur Ludvigsen (Søren Malling) staat er op die onderhandelingen zelf te doen en geen onpartijdige deskundige dit te laten doen. Een kat en muis spel begint. Tussen een directeur die zo min mogelijk wil betalen en piraten voor wie tijd geen issue is. Voor een gijzeling van honderd dagen draaien ze hun hand niet om.

Kapringen is een realistische film. Wanneer je zelf bedenkt hoe zo'n gijzeling verloopt, dan kom je waarschijnlijk op iets als deze film uit. Bemanning die probeert aan te pappen met de piraten om een soort band te krijgen. Scheepskok Mikkel die overstuur raakt van de traagheid van de onderhandelingen en een directeur die het zich hoe langer hoe meer gaat aantrekken maar van zijn raad van bestuur niet al te hoog mag inzetten.

De film past qua kwaliteit en verzorgdheid goed in het voorgaande werk van schrijver/regisseur Lindholm, waarvan vooral het bejubelde Jagten en Borgen bekend zijn. Laten we hopen dat hij dit niveau zijn hele carrière kan volhouden.

Bij een film over een kaping verwacht je misschien veel geweld. Zowel bij de kaping als bij de bevrijding. Niets van dit al hier. Kapringen is een interessante film vol wanhoop, frustratie, ingehouden woede en kameraadschap.