Journal De France

door Steffie van Rhee

Journal De France, Genre: Documentaire, Regie: Raymond Depardon, Claudine Nougaret, Acteurs: Raymond Depardon, Claudine Nougaret, Releasedatum: 16 augustus 2012, Speelduur: 100 minuten.

Recensie Journal De France

Nederlandse fotografen Erwin Olaf en Anton Corbijn lieten zich door documentairemakers volgen om hun carrières vast te leggen. De Franse grootheid Raymond Depardon besloot het anders aan te pakken en maakte samen met zijn vrouw Claudine Nougaret zijn eigen zelfportret.

In Journal De France zien we fotograaf en cineast Raymond Depardon met een busje door Frankrijk reizen terwijl zijn vrouw Claudine Nougaret het archief induikt. Daar ontdekt zij materiaal dat haar man lang verborgen hield. Dit gaat van zijn eerste foto’s als fotojournalist tot zijn werk als regisseur. Het verleden van Raymond wisselt zich constant af met de reizen die hij door Frankrijk maakt om het landschap vast te leggen.

Wie Depardon, die in Frankrijk groots is, niet kent, zal hem door Journal De France ook zeker niet leren kennen. Hij noemt het zelf een zelfportret, maar dat is een ongelukkige woordkeuze. Over zijn motieven komen we niets te weten. Waarom fotografeert Depardon, die ooit de hele wereld over reisde als fotojournalist, tegenwoordig stille levens in het Franse landschap? Zijn ontwikkeling als fotograaf en regisseur wordt in archiefbeeld prachtig weergegeven, maar uitleg is er nauwelijks bij.

De toelichting die er wel is, komt voornamelijk van Claudine Nougaret. We zien haar alleen terug op archiefbeelden van een van hun eerste samenwerkingen, maar horen haar stem geregeld. Tijdens het vertonen van de bewaarde beelden, vertelt zij wat we zien en wanneer het is opgenomen. Soms vertelt Raymond zelf ook iets, maar dat voegt eigenlijk weinig aan de documentaire toe.

Het ene moment zitten we midden in de Sovjet-invasie in Praag om te vervolgen met de revolutie in Tsjaad. Het zijn beelden die intrigeren en meer aandacht verdienen. Ze worden te vaak afgebroken om Raymond weer in zijn busje te zien rijden op weg naar een nieuwe voor hem nog onbekende plaats in Frankrijk om het zoveelste kruispunt of pleintje te fotograferen, dit alles met een ouderwetse platencamera. Hierdoor is Journal De France vooral een verzameling van oude beelden, verstoord door zijn nieuwste project. Wel gaat alles gepaard met prachtig gekozen muziek.

Uiteraard is Depardon een van de grootste fotografen van Frankrijk. Toch had hij er misschien beter voor kunnen kiezen om zijn carrière door iemand anders te laten vastleggen. Mogelijk waren er dan meer interessante vragen over zijn leven als fotojournalist, fotograaf en regisseur beantwoord. Nu is Journal De France niets meer dan een kijkje in zijn rijke archief.