Joris & Boris en het Geheim van de Tempel

Joris & Boris en het Geheim van de Tempel, Genre: Familiefilm, Regie: Aram van de Rest, Martijn van Nellestijn, Acteurs: Inge Ipenburg, Martijn van Nellestijn, Richard de Ruijter, Releasedatum: 18 juli 2012, Speelduur: 79 minuten.

Recensie Joris & Boris en het Geheim van de Tempel

Nu de bioscopen dit jaar dreigen te worden overspoeld met Sinterklaas-films, leek het producent SRSP Films verstandiger met een spin-off van hún Sinterklaas-avonturen te komen. Met in de hoofdrollen Joris en Boris, de twee hulpjes van de gemene Dokter Brein uit de films over de Turkse kindervriend.

Het verhaal wil dat de voorouders van Joris (Martijn van Nellestijn) en Boris (Richard de Ruijter), een zekere Jorat en Borat, door godin van de liefde Aphrodite zijn aangewezen als bewakers van haar gordel. Deze brengt de wereld geluk en liefde en moet iedere honderd jaar worden 'opgeladen' door de nakomelingen van Jorat en Borat. Juist, in dit tijdperk dus Joris en Boris.

Dus worden de twee ontboden bij een notaris, die hen een geheimzinnig kistje overhandigt. In het kistje zitten een kaart en een munt, die Joris en Boris naar Cyprus leiden. Op het vliegveld ontmoeten zij Michiel (Ralf Mackenbach) en Max (Rick Mackenbach), die tevergeefs wachten op hun oom. Hij is op wereldreis en was in de veronderstelling dat de broertjes pas later naar het eiland tussen Turkije en Griekenland zouden komen. Joris en Boris logeren op Cyprus in het hotel van Tante (Inge Ipenburg) en volgens haar nichtje Anna (Maaike Bakker) is er ook nog wel plek voor Michiel en Max.

Terwijl er wat moois opbloeit tussen Max en Anna, lijken Tante en haar norse hulpje Grudo vooral geïnteresseerd in het kistje. Zij hebben namelijk heel andere plannen met de gordel van Aphrodite. Ondertussen vertrouwt inspecteur Jankers (Frederik de Groot) de twee boefjes voor geen meter. Hij schaduwt Joris en Boris en reist ze vervolgens achterna naar het eiland om te zien wat zij in hun mars voeren. Ook hij belandt in het hotel van Tante.

Na drie jaar achtereen een jaarlijkse bioscoopfilm over Sinterklaas te hebben uitgebracht, is het niet zo vreemd dat schrijver/regisseur Martijn van Nellestijn eens iets anders wilde. Ook distributeur eOne zag met de aankomende hausse aan Sinterklaas-releases ook liever dat Stichting Regionale Sint Promotie, kortweg SRSP, Films zijn energie in een andere film zou steken.

Van Nellestijn koos voor een spin-off van de Sinterklaas-films door Joris en Boris de hoofdrollen te geven. Aangezien hij zelf ook al jaren gestalte geeft aan Joris, werd de hulp van Aram van de Rest ingeroepen voor de regie. Samen leveren zij een film die meer dan eens doet denken aan Bassie en Adriaan. Zo beleefden ook de clown en acrobaat menig avontuur op zonnige locaties én kwamen zij terecht in vaak kolderieke situaties.

Vooral de ouders zullen daarom vaak terugdenken aan die twee vrolijke televisiehelden uit de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw. Hun kinderen zien vooral een erg vrolijke en bij vlagen spannende familiefilm, die niet altijd even origineel is. De film is duidelijk gemaakt voor kinderen. Zo werkt de voice-over soms op je zenuwen en is het verhaal niet altijd even realistisch. Bijvoorbeeld wanneer Michiel, Max, Joris en Boris vanuit het niets plotsklaps in zingen uitbarsten.

De goed op elkaar ingespeelde typetjes Joris en Boris zijn weliswaar erg kinderlijk, ze bewijzen met Het Geheim van de Tempel wel prima zonder de gemene Dokter Brein en Sinterklaas te kunnen. Al danken zij dat vooral aan het sterke spel van Ipenburg, Braat en De Groot, die de betrekkelijke nieuwkomers Mackenbach (x2) en Bakker regelmatig laten verbleken.

Bekijk ook onze featurette met de twee hoofdpersonen uit de film.