John Carter 3D

door Alette Kreuze

John Carter 3D, Genres: Avontuur, Sci-Fi, Regie: Andrew Stanton, Acteurs: Taylor Kitsch, Lynn Collins, Willem Dafoe, Releasedatum: 8 maart 2012, Speelduur: 132 minuten.

Recensie John Carter 3D

Eén mens van onze aardbol, een aantal mensen van Mars, nog een aantal mensen van Mars die de strijd aangaan met de eerder genoemde mensen van Mars en dan vervolgens ook nog eens een variant van hoe wellicht de marsmannetjes eruit zien die weer een andere groep bewoners van Mars vormen. Voeg daar nog een zootje “slechte lui” aan toe, inclusief een paar huisdieren, en dan heb je alle karakters voor de film John Carter wel zo’n beetje in beeld gebracht. Lijkt dit alles wat vaag en ervaar je nu een lichtelijk gevoel van verwardheid? Mooi! Dan heb je meteen het gevoel te pakken wat je gedurende deze hele film niet meer los laat.

John Carter is gebaseerd op een roman van Edgar Rice Burroughs en vertelt het verhaal van John Carter (Taylor Kitsch), een oud-militair die genoeg heeft van de oorlog en deze achter zich heeft gelaten. John komt op een dag echter op onverklaarbare wijze op Mars terecht en belandt hier temidden van een conflict met epische proporties tussen de inwoners van de planeet (dit zijn de twee eerder genoemde groepen mensen), waartoe Tars Tarkas (Willem Dafoe) en Prinses Dejah Thoris (Lynn Collins) behoren. In deze voor hem onbekende wereld, herontdekt John Carter zichzelf en realiseert hij zich al snel dat de overleving van de bewoners van Barsoom (Mars in onze volksmond) in zijn handen ligt.

Met gemak kan John Carter doorgaan voor de prijs van meest verwarrende Disney-film ooit. Waar je verwacht dat Disney-films over het algemeen familiefilms zijn en dus voor iedereen goed te volgen, lijken de makers van John Carter die bewuste plank volledig te hebben misgeslagen. Het is gedurende het grootste deel van de film ontzettend onduidelijk wie nu eigenlijk bij wie hoort, waarom ze ruzie hebben, hoe de groep marsmannetjes in het geheel past en wat überhaupt het algehele doel is van John Carter als persoon. Voeg daar nog eens een lading zeer zwakke dialogen aan toe in combinatie met een aantal vechtscènes die alles behalve spannend zijn en dan ben je al snel klaar met deze film. Opeens lijkt twee uur veel langer te duren dan normaal.

De enige twee grote pluspunten die John Carter nog wel te bieden heeft zijn ten eerste de mooie beelden van de planeet, de steden, de mooi vormgegeven “buitenaardse” wezens en eigenlijk dus alle visuele elementen. Ten tweede wordt de film dragelijk gemaakt door de hier en daar zeer goed geplaatste humor, met daarbij zonder twijfel een glansrol voor Woola.

Woola is een Calot, een hagedisachtig hondje dat met zijn tien pootjes super snel is en al snel een trouwe handlanger wordt van John. Dit wezentje vormt op een bepaald moment, samen met de mooie beelden, echt nog de enige reden om toch nog een beetje te genieten van deze film, want voor de rest is de film op alle punten ver van het gewenste niveau af dat de makers ongetwijfeld graag hadden willen bereiken.

Er is 1 reactie geplaatst

Tom van Steensel

Tom van Steensel