Jagten

door Merel Offringa

Jagten, Genre: Drama, Regie: Thomas Vinterberg, Acteurs: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Alexandra Rapaport, Releasedatum: 25 oktober 2012, Speelduur: 111 minuten.

Recensie Jagten

Geheel in traditie van controversiële Scandinavische regisseurs zoals Lars von Trier, Lukas Moodysson en natuurlijk Thomas Vinterberg, krijgen we elk deel van de menselijke ziel te zien in Jagten. Vinterberg heeft als regisseur naam gemaakt met het treffende Festen in 1998. Zijn eerste sterke opvolger was het ruwe Submarino van twee jaar geleden. Met Jagten heeft Vinterberg zichzelf op meerdere niveaus overtroffen. Tegelijkertijd is de film intiem en rauw, angstig en overweldigend.

We zien Lukas, een integere kleuterschoolleraar, die door één van de kinderen op zijn kleuterschool beschuldigd wordt van seksueel misbruik. Vervolgens wordt hij verkleind van vriend, broeder, deel van de gemeenschap naar een outcast die wordt geterroriseerd. Terwijl de gemeenschap uit elkaar valt, wordt zijn menselijkheid steeds meer van hem afgenomen.

En Lukas doet niks. Zijn stoïcijnse, teruggetrokken houding lijkt zijn positie in het begin goed te doen maar de situatie escaleert eigenlijk al snel. Hij is ineens geen deel meer van de hechte vriendengroep waar hij al van kinds af aan mee jaagt, hij wordt uit de lokale supermarkt verbannen en zijn tienerzoon wordt buitengesloten. De interne kwelling die van kwaad tot erger gaat is in het gezicht van acteur Mikkelsen te zien. Met zijn blikken probeert hij de dorpelingen van zijn onschuld te overtuigen. Overigens zonder succes.

Als zijn vriendin begint te twijfelen over zijn onschuld, bonjourt hij haar rechtstreeks de deur uit. Wanneer zijn zoon slachtoffer wordt van de paniekerige ouders en de gemene supermarktwerkers, stuurt hij hem naar zijn moeder. Zijn stugge vasthouden aan het normale leven - hij laat zijn hond uit, houdt contact met zijn overblijvende vrienden en doet boodschappen, zo goed en kwaad als dat gaat - is werkelijk pijnlijk om te zien.

Het thema van de morele paniek en de invloed van de gemeenschap is niks nieuws voor Vinterberg en zijn Scandinavische collega's. We zagen het al eerder langskomen in het angstaanjagende Dogville van Von Trier en, doch op een andere manier, in Tilsammans van Moodysson. En toch is de subtiele dichtbijheid van Jagten iets nieuws.

Mede met hulp van geweldige acteurs Annika Wedderkopp als de kleine Klara en Lasse Fogelstrom als de kwetsbare, fel beschermende zoon Marcus, is Jagten een originele en indrukwekkende film geworden. Mads Mikkelsen is eens een keer niet de harde held van de film, maar de stille, intens leidende antiheld. Dat Mikkelsen tijdens het Cannes Film Festival voor zijn vertolking van Lukas werd verkozen tot Beste Acteur, is dan ook niet meer dan terecht.