Jack Reacher

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Na The Bourne Legacy en Alex Cross is Jack Reacher alweer de derde, groots aangepakte stoere-doch-slimme-mannenboekverfilming dit najaar. Het verhaal is gebaseerd op One Shot, één van de inmiddels zeventien boeken van schrijver Lee Child over ex-MP majoor Jack Reacher (Tom Cruise). Deze Reacher leeft een zelfverkozen kluizenaarsbestaan en komt alleen bovendrijven als hij zich geroepen voelt.

Op een zonnige ochtend in Pittsburg schiet een sluipschutter vijf ogenschijnlijk willekeurige mensen neer. De politie vindt genoeg bewijs om voormalig US Army scherpschutter en Irakveteraan James Barr van zijn bed te lichten. Het bewijs is zo overduidelijk dat de verdachte niks anders kan dan bekennen, maar het enige wat ze uit hem krijgen is "Get Jack Reacher".

Deze voormalige supersoldaat Reacher kent Barr nog uit Irak, waar hij eerder verdachte was in een seriemoord. Barr kwam er toen mee weg, nog steeds een smetje op het blazoen van Reacher. Dus die is er nu als de kippen bij Barr alsnog berecht te krijgen. Maar dan vraagt diens advocaat Helen Rodin (Rosamund Pike - Die Another Day, An Education) of hij haar wil bijstaan in het onderzoek. Al snel blijkt er meer aan de hand te zijn. Reacher ruikt een setup, maar voor hij dat kan bewijzen wordt hij zelf opgejaagd door de mensen die hij net op het spoor was.

Schrijver Lee Child kreeg zelf ook een klein rolletje van regisseur Christopher McQuarrie.

Zo op het eerste gezicht ligt marktverzadiging wat betreft dit soort aktiehelden ondertussen op de loer. Ook het plot is niet veel anders of dieper dan de gemiddelde misdaadthriller, maar Jack Reacher heeft echter een paar pluspunten die de film onderscheiden van de rest. Allereerst natuurlijk Cruise zelf. Ondanks enkele kostbare flops (Valkyrie, Knight & Day) en een privéleven dat neigt naar parodie, liet hij vorig jaar met Mission: Impossible - Ghost Protocol zien nog steeds mee te tellen en zeker nog niet klaar te zijn voor een plekje in Stallone's The Expendables.

Hij speelt Reacher met de verbeten toewijding die we van hem gewend zijn. Cruise's rollen zijn over het algemeen variaties op dat ene archetype wat hem zo beroemd heeft gemaakt, maar hier weet hij het voor elkaar te krijgen om, ondanks de duidelijke overeenkomsten met eerdere rollen, toch helemaal te verdwijnen in zijn personage. En dat alles zonder truukjes zoals zijn zilveren coupe in Collateral, of uitpuilend lichaamshaar in Tropic Thunder.

De tweede troef van Jack Reacher is regisseur/scenarist Christopher McQuarrie (The Usual Suspects). Als regisseur maakte hij in 2000 zijn debuut met cultfavoriet The Way Of The Gun om vervolgens weinig meer van zich te laten horen. Jack Reacher is slechts zijn tweede film in twaalf jaar, maar McQuarrie toont zich nog steeds een begenadigd verteller. Door zijn ongehaaste filmstijl laat hij de kijker als het ware mee denken met Reacher, zodat niet alles uitgespeld hoeft te worden.

Het gaat er bij hem niet zozeer om wie het gedaan heeft, maar hoe het gedaan wordt, zonder te verzanden in een uitgeholde stijloefening. Dit laat ruimte over voor wat welkome zwarte humor en voor de acteurs, in hoofd- en bijrollen, om zonder al teveel expositie hun personages invulling te geven. Zijn debuut was destijds, na de overdadige 90's, met zijn realistisch taktische shootouts een verademing op het gebied van actiefilms en ook hier wordt zijn kalme vertelstijl bij vlagen onderbroken door vakkundig uitgevoerde, goed gedoseerde uitbraken van geweld.

Op papier is Jack Reacher een standaard thriller met een bovengemiddeld interessant hoofdpersoon, maar de expertise van McQuarrie en Cruise tillen de film naar een hoger plan. Het blijft een genrefilm, maar wel eentje waar bijna alles aan klopt.

Jack Reacher heeft weliswaar een officiële releasedatum van 26 december 2012, vanwege de kerstprogrammering is de film nu al in de meeste bioscopen te zien.