Jack Bestelt een Broertje

Geplaatst: door Eza Doortmont

Wanneer Jack (Matsen Montsma) het niet zo goed meer weet, of hij denkt het nodig te hebben, transformeert hij in SuperJack. Met zijn verfpistool kan hij iedereen aan, zelfs de vervelende neefjes die tegelijkertijd zijn buren zijn. Zijn lievelingsplek is de bank boven op het dak, waar hij uit kan kijken over de tuin van zijn neefjes en nog veel verder dan dat. Jack is bang voor het diepe en stiekem vindt hij de stoere Harry (Yenthe Bos), die hij kent van zwemles, toch wel heel leuk.

Jack heeft het ook niet makkelijk. Hij vind het helemaal niet leuk om alleen te zijn. Niets liever wil hij een broertje. Hoe hij ook smeekt bij zijn twee moeders (Georgina Verbaan en Jelka van Houten) voor dat broertje, hij krijgt het niet. In plaats daarvan krijgt Jack voor zijn achtste verjaardag een konijn. Maar Jack wilt helemaal geen konijn. Zijn moeders leggen hem uit dat je Willies nodig hebt om kinderen te kunnen maken en die hebben zij niet.

Gelukkig kun je die vinden op internet. Via een app bestelt Jack Willies en vanaf dan begint het echte avontuur pas. Jack ontmoet heel veel bijzondere mannen. Waaronder 'Masterman' Tommy (Patrick Stoof) die heel veel bruine bonen eet, een bange boef Berend (Tygo Gernandt) en Erik de Perik (Rick Paul van Mulligen) die heel verlegen lijkt, maar eigenlijk smoorverliefd is op Lente (Eva van der Gucht), de barvrouw van zijn favoriete koffiehuis. Stiekem loopt Jack van huis wanneer zijn moeders niet thuis zijn, op jacht naar de Willies. Tijdens dit avontuur komt de jongen er achter dat hij zelf eigenlijk ook heel leuk is en dat anderen dat ook vinden!

Regisseur Anne de Clerq laat de kinderen in haar debuutfilm acteren als kinderen. Hierdoor wordt het - mede door Gouden Kalfwinnares Anne Barnhoorn (Aanmodderfakker, De Ontmaagding van Eva van End) geschreven - verhaal ook verteld door een achtjarige. In de film zit iedere emotie die je verwacht bij een avontuur van een jongen zoals Jack; angst, avontuur, vriendschap, humor, hoop, fantasie, durf en plezier. De film beeldt zowel de blijdschap en de teleurstelling van Jack prachtig uit. Het is ook allemaal best lastig.

Tegelijkertijd voelt het goed hoe de kinderen speels spelen en het verhaal kleurijk houden. Ze zijn tenslotte acht. Ook de grote bijrollen van de Nederlandse acteurs en actrices zijn een ontzettend fijne toevoeging. Zij dragen de humor die zo subtiel toegevoegd is aan de film. Ondanks dat alle emoties worden uitvergroot.

Erik de Perik bijvoorbeeld, die bang is om iets te bestellen bij zijn grote liefde Lente, neemt bijna de hele tafel mee wanneer hij er onder kruipt. En de bange boef Berend, die wel heel bang is voor de rat. Naast de humor geven de oudere acteurs ook realisme mee. Het schuldgevoel dat moeder Sanne heeft bijvoorbeeld, doordat ze Jack geen broertje kan geven en dat uit in bezorgdheid over haar zoontje, maar ook in een iets te grote voorliefde voor zoetigheid.

Jack Bestelt Een Broertje is een heerlijk kinderlijk avontuur dat meer vertelt dan alleen het verhaal van Jack en de jacht op de Willies. Het leert iedereen over acceptatie van jezelf, dat angst overwonnen kan worden en hoe mooi avontuur kan zijn. Misschien heeft het niet altijd het uiteindelijke resultaat dat je zou willen, maar houd je er wel iets heel anders moois aan over. Zoals Jack.