J. Edgar

door Monique Schijff

J. Edgar, Genre: Drama, Regie: Clint Eastwood, Acteurs: Leonardo DiCaprio, Judi Dench, Noami Watts, Releasedatum: 5 januari 2012, Speelduur: 137 minuten.

Recensie J. Edgar

John Edgar Hoover was één van de machtigste mannen in Amerika. Bijna vijftig jaar lang stond hij aan het hoofd van de FBI. Maar hij was ook een controversiële man - Hoover zag bijvoorbeeld Martin Luther King als een bedreiging voor de nationale veiligheid - en zijn privéleven was gehuld in een mist van mysterie. J. Edgar is nooit getrouwd en dat riep toentertijd al geruchten op dat hij een in de kast zittende homo was. Hij leefde met het motto ‘kennis is macht’ en gebruikte inlichtingen over de presidenten als chantagemiddel om zijn baan houden.

Clint Eastwood vertelt het verhaal door de ogen van J. Edgar ( (Leonardo DiCaprio) aan de hand van de relaties die hij had met zijn moeder (Judi Dench), zijn secretaresse (Naomi Watts) en zijn goede vriend en tweede man bij de FBI, Clyde Tolson (Armie Hammer). Terwijl de oude J. Edgar zijn memoires aan het dicteren is, wordt er teruggeblikt op een aantal belangrijke gebeurtenissen in het verleden.

Juist omdat J. Edgar wist hoe belangrijk kennis en informatie was, is er over hem zelf weinig bekend geworden. Zijn secreteresse bleef hem trouw tot na zijn dood en onthulde niets, net als zjin goeie vriend en college Clyde Tolson. Dat gebrek aan informatie maakte het voor de scenarioschrijver Dustin Lance Black (hij schreef onder andere het scenario voor Milk) niet makkelijk, waardoor de film nog meer vragen over de persoon Hoover opwerpt dan beantwoordt.

De film geeft een heel genuanceerd beeld van deze omstreden man. Hoewel film per definitie fictie is heeft de Black er duidelijk voor gekozen om de waarheid in het midden te laten. Aan de ene kant zien we hoe de publieke J. Edgar in de jaren '30 de FBI omtoverde tot een effectieve criminaliteitsbestrijdende organisatie en hoe hij op een slimme manier PR in zet om dit te bereiken. Aan de andere kant zien we de privépersoon J. Edgar als een zoon die steeds op zoek is naar goedkeuring en liefde van zijn moeder en worden de geruchten over zijn eventuele homoseksuele relatie met Clyde Tolson ontkend noch bevestigd.

DiCaprio speelt zowel de jonge Hoover van 23 jaar als de oude J. Edgar met behulp van een grote dosis make up en bewijst met deze rol opnieuw dat hij een goed acteur is. Doordat Eastwood steeds meer kleur gebruikt naarmate de gebeurtenissen in de film recenter plaats vinden, van bijna monochroom kleurgebruik in de jaren '20 tot een vol kleurenpalet aan het eind van Hoover’s leven, raken we als kijker de draad niet kwijt.

Een film van Clint Eastwoord met Leonardo DiCarpio en Judi Dench is altijd de moeite waard om te kijken en FBI-oprichter Hoover is interessant genoeg om de aandacht van het publiek vast te houden gedurende deze twee uur en een kwartier durende film. Alleen werkt de film niet helemaal door het verhaal door de ogen van Hoover zelf te vertellen, terwijl er zo weinig bekend is over zijn persoon. Als iemand zijn eigen verhaal vertelt, verwacht je ook het complete verhaal te horen. Maar teveel blijft onbekend.