Isabelle

Tags:

Geplaatst: door Jamaica Vink

Hoe belangrijk is schoonheid? Die vraag stelt regisseur Ben Sombogaart in de Nederlandse thriller Isabelle, naar het gelijknamige boek van Tessa de Loo. Sombogaart ergert zich aan de manier waarop de media ons een ideaalbeeld voorhouden waar niemand aan kan voldoen. Met Isabelle vertelt hij het verhaal van twee jonge vrouwen die ieder op hun eigen manier opvallen door hun uiterlijk.

Isabelle (Halina Reijn) is een mooie en succesvolle filmactrice, die geniet van een welverdiende vakantie in het zomerhuisje van haar ouders in de Ardennen. De lelijke Jeanne (Tineke Caels), een schilderes die in de dorpskroeg werkt, ontvoert haar en sluit Isabelle vervolgens op in de kelder. Jeanne hongert haar uit en schildert het verval, alsof ze de schoonheid wil vernietigen. Na een maandenlang zoektocht is Isabelle nog altijd niet gevonden en verflauwt de belangstelling. Onderwijzer Bernard (Wim Opbrouck) is geobsedeerd geraakt door de verdwijning van de filmster en zet de speurtocht voort.

Isabelle is de tiende speelfilm van Ben Sombogaart. Hij is onder andere bekend van de film De Tweeling (2004), ook naar een boek van De Loo. De hoofdrol is weggelegd voor actrice en schijfster Halina Reijn. Om Isabelle te kunnen spelen, moest Reijn maar liefst twintig kilo afvallen. Eerder speelde ze in producties als Zwartboek, De Eetclub en Valkyrie. Haar Belgische- Limburgse tegenspeelster Tineke Caels werd bekend met haar rol in de Belgische televisieserie Thuis. Caels werd voor haar rol als Jeanne, door middel van een tweede huid, omgetoverd in een lelijk eentje.

Doordat Isabelle is opgenomen in een bosrijk dorp in de Ardennen, bevat de film mooie beelden. De felle en zonnige kleuren sluiten goed aan bij de locatie. Dat slaat om wanneer Isabelle wordt gegijzeld. Sombogaart verruilt de mooie natuur voor grauwe en donkere beelden van een kelder. Ook de muziek verandert: tijdens de gijzelscènes heeft de regisseur gekozen voor, zoals hij dat zelf noemt, het geluid van 'verstikkende stilte'.

Op het eerste gezicht bevat het verhaal van De Loo alle elementen om het tot een spannende film te verwerken. Toch is het script te mager en de dialogen slecht en oppervlakkig. De twee jonge vrouwen zijn maandenlang samen, maar voeren geen diepgaande gesprekken. Je leert hierdoor de personages niet kennen. Jeanne en Isabelle praten alleen maar over schoonheid en in hoeverre uiterlijk je leven bepaalt.

Dat is natuurlijk de achterliggende gedachte van deze film, maar die boodschap is al snel duidelijk. De film blijft in herhaling vallen, waardoor het erg voorspelbaar en saai wordt. Isabelle wordt nog enigszins gered door de twee actrices. Vooral Reijn speelt vol overgave en is erg overtuigend in haar rol als gegijzelde. Dit alleen is niet genoeg om de film tot een succes te maken.