Iron Man 3

Geplaatst: door Chris Appels

De laatste keer dat Iron Man zijn opwachting maakte in een film was vorig jaar toen hij samen met Hulk, Captain America en Thor schitterde in The Avengers. Na dat grote succes is hij de eerste van het kwartet superhelden die weer solo in actie komt in het derde deel van de Iron Man-films.

Voor degenen onder ons die niet bekend zijn met Iron Man even een korte samenvatting. Tony Stark is een intelligente multimiljardair die het pak van Iron Man heeft uitgevonden. Dit pak geeft hem verschillende superkrachten die hij gebruikt om misdadigers en terroristen te bestrijden. Vanzelfsprekend levert dit hem de nodige vijanden op. Daarnaast is Tony zelf ook nogal extravert, bot en arrogant wat hem ook al niet erg geliefd maakt.

Starks karakter is wel wat deze film zijn charme geeft. In tegenstelling tot de meeste helden is hij niet de ideale schoonzoon met perfecte idealen. En gelukkig voor de fans onder ons komt zijn personage in dit derde deel weer erg sterk uit de verf. Scherpe opmerkingen, afgewisseld met wat flauwe humor maken deze film erg vermakelijk. Daarnaast levert de film een paar gelikte actiescènes wat natuurlijk verwacht mag worden van een film uit deze franchise.

Iron Man 3 is echter niet voor iedereen weggelegd. Als je het type bent dat makkelijk beledigd wordt door scheve grappen, dan is deze film waarschijnlijk niks voor jou. Ook voor pure actie moet je niet bij Iron Man 3 zijn. In sommige scènes wordt er duidelijk gekozen voor humor boven actie. Dit maakt het zeker geen slechte film, maar je moet er wel van houden.

Voor de rest valt er eigenlijk niks aan te merken op de film. Het verhaal van Drew Pearce en Shane Black - die laatste tekent tevens voor de regie - steekt, zeker voor een actiefilm, erg sterk in elkaar. Robert Downey Jr. zet opnieuw een ijzersterke Tony Stark/Iron Man neer en zijn personage wordt dan ook weer fijn aangevuld door de rest van de cast.

Heb je de eerste twee delen van Iron Man en The Avengers (nog) niet gezien dan is dit niet echt een probleem. Er wordt een paar keer naar gerefereerd maar is voor het verhaal verder niet belangrijk. Maar mocht je nog wat tijd over hebben ga ze dan zeker nog even kijken want die zijn - net als Iron Man 3 - zeker aan te raden.