The Iron Lady

Geplaatst: door Joyce Brekelmans

We callen het maar gewoon: dit is de film die Meryl Streep haar derde Oscar gaat opleveren. Een tot in de puntjes verzorgd portret van een vrouw wiens visie we misschien nooit helemaal zullen begrijpen, maar wiens carrière een ongekende hoeveelheid respect verdient en afdwingt.

The Iron Lady is een zeer geslaagde poging om de vrouw achter de keiharde politica in beeld te vangen. En een sublieme en onherkenbare Meryl Streep laat Thatcher's politieke overtuiging, passie, maar ook haar eenzaamheid van het beeld af spatten.

Het oog voor detail in deze film is ongekend. De decors, kostuums, muziek en visagie maken dat een politieke biopic, doorgaans toch films met een hoge gaap-potentie, tot leven komt. Gedurende 105 minuten bestaat Meryl Streep niet meer en is er alleen nog ‘Maggie’. Een hyperintelligente en ingewikkelde vrouw, die in Denis Thatcher (een heldenrol van Jim Broadbent) haar broodnodige contra vindt. Hij brengt luchtigheid en humor, elementen die zeer welkom zijn in het leven van de bloedserieuze Margaret, die een bliksemcarrière doormaakt en daarbij weinig ontzag heeft voor bijzaken als emotie. Een eigenschap die haar uiteindelijk zou veroordelen tot ouderdom in eenzaamheid.

Voor liefhebbers van politiek en contemporaine geschiedenis is deze film een must see, want het is de eerste film die zo dicht op de huid komt van de persoon die zich ooit de meest gehate vrouw van Groot-Brittanië wist. Maar daarnaast is het ook een familieportret met romantiek, goed geschreven dialogen, humor en pijn. Archiefbeelden laten zien hoeveel verzet en geweld Thatcher opriep met haar beleid, en daarmee voorkomt de regisseur net op tijd dat de kijker zijn hart verliest aan een ijzeren dame die zowel oprecht idealisme als afschrikwekkende machtspolitiek wist te belichamen.