Intouchables

door Julia Nolet

Intouchables, Genres: Drama, Komedie, Regie: Olivier Nakache, Eric Toledano, Acteurs: Omar Sy, François Cluzet, Releasedatum: 22 maart 2012, Speelduur: 112 minuten.

Recensie Intouchables

Elf miljoen bezoekers trok Intouchables de eerste maand na release in Frankrijk. Uiteindelijk werden dat er ruim negentien miljoen en een derde plaats in de ranglijst van bestbezochte films in Frankrijk ooit. Zoiets mag je dan best de Franse bioscoophit van het jaar noemen. Maar betekent dit mysterieuze hoge aantal ook dat wij Nederlanders de film moeten gaan bekijken? Mais oui, naturellement! Intouchables laat je lachen op een Franse manier en huilen op een Hollywoodmanier. En je wilt niet dat het eindigt.

De Franse komedie vertelt het waargebeurde verhaal van de straatjongen Driss die, na een half jaar gevangenisstraf, gedwongen een baantje krijgt bij de steenrijke Philippe. Philippe woont in een paleis van een huis in hartje Parijs en is bij een ongeluk tot zijn nek verlamd geraakt, waardoor hij constant hulp nodig heeft. Driss wil na zijn gevangenisverblijf het liefst een uitkering, maar dat betekent: solliciteren. Zo komt hij bij Philippe terecht. De ontwapenende non-etiquette van Driss zet het hele huishouden van Phillipe op zijn kop. En zo leert uiteindelijk Philippe Driss over Bach (“Man, ik ken dit! Van de reclame, toch?”) en Driss Philippe over de juiste moves op Earth, Wind & Fire.

Op het eerste gezicht lijkt het een veel verteld verhaal. Twee mensen van ogenschijnlijk totaal verschillende planeten vinden per ongeluk elkaar en blijken elkaars leven op te fleuren als nooit tevoren. En uiteindelijk komt iedereen er beter uit. Maar bij Intouchables tillen de charme van het script - dat is namelijk écht Hilarisch-met-een-hoofdletter - en het talent van de twee acteurs de film boven alle verwachte Hollywood clichés uit.

Comedian Omar Sy steelt het de show als onbeholpen ghetto-kid in het Franse upperclass milieu. Met bijbehorend ontwapenend verbaasd onbegrip. Maar ook François Cluzet zet de humoristische maar getraumatiseerde Philippe op een bijzonder charmante manier neer. Philippe Pozzo di Borgo, de man waarop Philippe gebaseerd is, zei na de première tegen Cluzet: “In my state, I stopped looking in the mirror ages ago; it’s been a long time since I saw the look in my eyes.” Een mooier compliment kan een acteur niet krijgen.

Om een lang verhaal kort te maken, ga Intouchables gewoon allemaal zien. Het is één van die meesterwerkjes die laten zien waarom film zo mooi is: je gaat in een bioscoopstoel zitten, verliest je in een verhaal, gaat houden van de personages en je komt de bioscoop uit als een vrolijk mens. Wat wil je nog meer?

Er is 1 reactie geplaatst

Ineke Barnhoorn

Ineke Barnhoorn

met twee vriendinnen zijn we vorige week naar deze film geweest. En echt het is een must voor iedereen. Het waargebeurde verhaal (wat ik overigens niet wist voor ik de film zag) is heel bijzonder en het spel van de twee hoofdrolspelers geweldig. Deze film komt zeker in aanmerking voor een paar goede prijzen dit jaar, dat kan niet anders. De mooiste film die ik in tijden heb gezien.