The Interview

Zelden was er zoveel te doen rond de release van een film als bij The Interview. De door Seth Rogen en Evan Goldberg geschreven en geregisseerde komedie met Rogen en James Franco in de hoofdrollen, domineerde wekenlang de internationale headlines na een megahack in de systemen van Sony Pictures door een groep die zichzelf Guardians of Peace noemt.

Sony Pictures zwichtte vervolgens voor dreigementen van GoP en besloot de film niet op Eerste Kerstdag uit te brengen. Ook de internationale release, waaronder die in Nederland, werd vervolgens op de lange baan geschoven. Niet alleen Hollywood viel vervolgens over de filmstudio heen, ook president Barack Obama en andere politici bemoeiden zich er tegenaan en verweten Sony Pictures toch min of meer een laffe, on-Amerikaanse houding aan te nemen.

Zo werd de puberale komedie, die door lokale Sony-kantoren in uitgelekte e-mails flink werd afgebrand, ineens een symbool voor de vrijheid van meningsuiting en Amerikaans patriottisme. Proteststemmers bezorgden de onuitgebrachte film de hoogst mogelijke score op IMDbEn dus, want zo werken die mechanismes, werd de roep om The Interview alleen maar harder en duikelden online videoservices én kleine, onafhankelijke bioscoopketens over elkaar heen omdat ze de film wel wilden aanbieden aan het steeds nieuwsgierig wordende publiek.

"The people have spoken. Freedom has prevailed", twitterde een jubelende Rogen dinsdagavond, vlak voordat The Interview op enkele online platforms verscheen. Een dag later was de komedie in zo'n driehonderd Amerikaanse filmtheaters te zien. En wat blijkt: het is allemaal niet zo politiek beladen als je op basis van alle ophef van de afgelopen weken zou denken. Het is een typische Seth Rogen-komedie, vol pies- en poepgrappen en racistische kwinkslagen met duidelijk als enige doel om de kijker te vermaken. En daar slaagt de film zeker in.

Franco speelt Dave Skylark, een populaire Amerikaanse talkshowhost. Zijn programma is veelbesproken en lang niet altijd om de juiste redenen. Maar wanneer blijkt dat de Noord-Koreaanse dictator groot fan is van The Big Bang Theory én Skylark Tonight, dagdroomt de presentator samen met zijn producer Aaron Rapaport (Rogen) hardop over een interview met de leider waar we met zijn allen zo weinig van weten.

En verrek, via het olympisch comité van Noord-Korea komen ze in contact met de mensen die daarover gaan. Kim verwelkomt de twee maar wat graag in zijn paleis nabij Pyongyang. Wanneer Skylark dat enkele dagen later meldt in zijn slotwoord, staat de volgende ochtend CIA-agent Lacey (Lizzy Caplan) voor de deur. Dit is namelijk voor de Amerikanen een uitgelezen kans om Kim Jong-un (een geweldige Randall Park) uit te schakelen en Noord-Korea met hulp van binnenuit om te vormen tot democratie.

Voor James Bond een dertien-in-een-dozijnklusje, voor Dave en Aaron bijna niet te doen. Zeker niet wanneer er een heuse bromance opgroeit tussen de presentator en zijn hoofdgast. We zullen niet al te veel verklappen, maar sommige vondsten van Rogen en Goldberg, wiens hersenspinselen de basis vormden voor het script van Dan Sterling, zijn briljant. Ja, het is plat en ja, het is flauw. Precies wat je kunt verwachten van een Seth Rogen-film.

Hoewel het zeker niet Rogens beste film is, daarvoor is het als geheel te onevenwichtig, is The Interview bij vlagen hilarisch en kapotgrappig. Wanneer Kim Jong-un maar half de man is zoals door Rogen, Goldberg en Sterling geportretteerd, dan zal zelfs hij bij het zien van deze film er niet aan ontkomen af en toe hardop te moeten lachen.

Deze recensie verscheen eerder op 27 december 2014.