Insurgent

Geplaatst: door Sophie Markvoort

Het gebeurt niet vaak dat het tweede deel van een filmreeks beter is dan het eerste deel. Denk maar aan de sequel van Lord of the Rings, of The Matrix, of zelfs van Taken; stuk voor stuk filmreeksen waarvan het tweede deel minder goed is dan het eerste. Helaas mag ook de tweede film in de Divergent-series zich in deze categorie plaatsen. Waar het eerste deel (Divergent) van deze 'young adult' reeks, gebaseerd op boeken van schrijfster Veronica Roth, nog redelijk goed in elkaar zat, valt Insurgent toch echt een beetje tegen.

De film gaat verder waar Divergent eindigde; Tris Prior (Shailene Woodley), de uitverkoren tiener in deze postapocalyptische thriller, is op de vlucht. Samen met lover Four (Theo James), broer Caleb (Ansel Elgort) en vriend/vijand Peter (Miles Teller) probeert ze weg te komen van de doortrapte en sluwe Erudite-leider Jeanine (Kate Winslet). De stad om haar heen, Chicago, ligt in puin en ook met Tris zelf gaat het niet goed; het verliezen van haar beide ouders en het neerschieten van vriend Will hebben geen goede invloed op haar gemoedstoestand gehad. Ze wordt geplaagd door verdriet, schuldgevoelens en nachtmerries.

Ondanks alles moet de groep op zoek naar bondgenoten en versterking om iets te kunnen uitrichten in deze oorlog om vrijheid en macht. Hun eigen factie, Dauntless, is uitgegroeid tot de brute kracht van de Erudite-brainiacs, en het is daarom niet makkelijk om hun volgende stap te plannen. Maar dan blijkt dat Jeanine Tris nodig heeft om de geheimzinnige boodschap te ontrafelen waar Tris’ ouders hun leven voor hebben gegeven. Jeanine gelooft dat deze boodschap van de voorvaderen haar zal helpen om alle Divergents uit te roeien. In een race tegen de klok probeert Tris, met Four aan haar zijde, de waarheid over hun verleden te ontrafelen.

Helaas maakt de nieuwe regisseur, Robert Schwentke, er soms een rommeltje van. Het eerste deel bleef nog onderhoudend door de introductie van een nieuwe wereld, maar dat is bij Insurgent allemaal al uitgelegd. Het schript rammelt aan alle kanten en de verhaallijn is niet altijd even duidelijk. Ook is de logica zo nu en dan ver te zoeken. Liefhebbers van de boeken opgelet: in tegenstelling tot soortgelijke films als The Hunger Games-reeks wordt het boek niet al te best gevolgd.

Ondanks deze minpunten is Insurgent wel een lust voor het oog. De special effects zijn geweldig en de scènes waarin Tris in een simulatie zit zijn visueel heel sterk. Ook qua acteerwerk valt er weinig te klagen, alhoewel er ook ook niet veel te prijzen is. Shailene Woodley speelt prima, maar valt in films als The Spectacular Now en The Fault in Our Stars toch positiever op. De show wordt in Insurgent gestolen door de sarcastische en spottende rol van Miles Teller, die in het recente Whiplash ook al liet zien dat hij talentvol is.

Voor een bioscoopavondje is Insurgent door de actie en special effects nog wel aan te raden, maar er blijft vermoedelijk weinig van over als ‘ie thuis op de bank wordt bekeken.