The Impossible

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Op 26 december 2004 ontstond door een zware zeebeving op de bodem van de Indische Oceaan een gigantische tsunami die een groot deel van de kusten in Azië en India overspoelde. Dit natuurgeweld liet ruim 230.000 doden na en talloze gewonden. Nu jaren later is het tijd voor de eerste grote film die een beeld schetst van de verschrikkingen die velen tijdens de ramp hebben doorstaan.

De film vertelt het waargebeurde verhaal van een Spaanse familie, in de film wegens logische redenen Engels. Ze zijn op een fijne vakantie naar Thailand en zijn buiten op het resort als de eerste golf toeslaat. De familie wordt van elkaar gescheiden, moeder (Naomi Watts) en zoon (Tom Holland) helpen elkaar overleven en gaan op zoek naar redding en de rest van de familie. Vader (Ewan McGregor) en de twee andere zoons gaan een andere weg. Wat volgt is een overlevingsstrijd waarin een aantal zeer heftige scènes niet geschuwd wordt.

Regisseur Juan Antonio Bayona, die eerder het geslaagde El Orfanato maakte, zet opnieuw een erg sterke film neer. Het moment dat de tsunami toeslaat - het punt waarbij een film als deze staat of valt - is intens en overdonderend. De aangerichte verwoesting is immens en goed weergegeven. Bayona probeert niet de gehele impact van de tsunami op verschillende gebieden weer te geven maar houdt het centraal waardoor het overzichtelijk blijft.

Aan het begin van de film wordt benadrukt dat het echt op een waargebeurd verhaal is gebaseerd. Dit is logisch als je naar de titel kijkt, de opeenvolgende gebeurtenissen zijn namelijk zo onwaarschijnlijk dat je denkt dat er ergens in de lucht wel iemand aan de touwtjes moet trekken. De onmogelijke situaties worden soms wel erg aangezet waardoor het ongeloofwaardige nog eens versterkt wordt.

Om het authentieke karakter van de film te waarborgen heeft Bayona veel interviews gehad met de echte familie en ook andere overlevenden. Ook speelt een aantal van deze overlevenden een rol in de film. Daarnaast zijn ook de verhalen die ze in de film vertellen, bijvoorbeeld een verloren zoon of vrouw, grotendeels waargebeurd.

Dat alles maakt The Impossible een indringende kijk op één van de ergste natuurrampen van de moderne geschiedenis. De film heeft veel indrukwekkende momenten en weet de kijker intens te boeien. Tom Holland zet daarnaast een geweldige acteerprestatie neer. Een film die het intense leed maar ook de ontstane hoop goed weergeeft en zorgt dat dit je ook bijblijft.