Ill Manors

door Julia Nolet

Ill Manors, Genres: Thriller, Misdaad, Regie: Ben Drew, Acteurs: Riz Ahmed, Ed Skrein, Natalie Press, Releasedatum: 30 augustus 2012, Speelduur: 121 minuten.

Recensie Ill Manors

Zou de B in de naam van de Engelse rapper Plan B staan voor ‘Busy’? Deze Londense bezige bij bracht vorig jaar zijn succesvolle tweede album The Defamation of Strickland Banks uit. Amper een jaar later komt hij met een film én een soundtrack. Busy indeed.

Het poëtisch gangsterdrama Ill Manors werd door Plan B, oftewel Ben Drew, zelf geschreven, geregisseerd en gecomponeerd. Drew beleefde zijn jeugd op de harde straten van Forest Gate, East London en met Ill Manors schijnt hij licht op dat uitzichtloze leven in de straten van Engeland.

Wat hij er zelf over zegt in een interview: een omgeving waar gangs regeren en liefde en vriendschap leven onder de angst van verraad, is geen goede omgeving om nieuwe wereldburgers in op te laten groeien. Premier Cameron moet ingrijpen, of oprotten. Want een situatie zoals nu is onhoudbaar. Ill Manors kent maar weinig zachte kanten, maar de film legt het Londense straatleven op gruwelijke wijze bloot.

Drew heeft duidelijk een voorbeeld genomen aan andere gangsterklassiekers (denk aan de films van Guy Ritchie), volgens een bekend format weeft Drew in Ill Manors verschillende verhalen kundig door elkaar.De gewelddadige toon wordt al snel gezet. In een memorabele scène aan het begin van de film loopt de vijftienjarige Jake (Ryan de la Cruz Indiana) op een groepje hangjongeren af. Op zoek naar wiet voor hem en zijn vriend. De streetboys, waaronder bendeleider Marcelle (Nick Sagar) zeggen hem de wiet wel te willen geven, maar alleen als hij zijn vriend in elkaar slaat. Jake, een onzekere jongen met een zieke moeder, wil er graag bijhoren en doet wat hem wordt opgedragen... Marcelle betrekt hem bij zijn gang en het leven van Jake verandert in een bubbel vol drugs, geweld en zelfs moord.

Aan de andere kant van het verhaal heb je Aaron. Als wees groeide hij op in een tehuis en bij gebrek aan betere alternatieven, lonkte het straatleven al snel. Hij probeert zich, ondanks zijn vriend Ed, die worstelt met ernstige gedrags- en agressieproblemen, staande te houden in een wereld die af en toe tegen zijn morele kompas ingaat.

De jonge Michelle vindt, na een jeugd vol mishandeling en misbruik, haar enige verlichting in het gebruiken van crack. Om haar verslaving te bekostigen verkoopt ze haar lichaam op straat aan het schorem van Oost-Londen. Ze vormt een vriendschap met Katya, een seksslavin die met haar kind op de vlucht is voor haar handelaren. Langzaam weven alle verhalen knap in elkaar.
Ill Manors is geen film geworden die het gangsterleven idealiseert. Ongeveer na vijftien minuten bekruipt je een naar gevoel wat ook na de film maar moeilijk is af te schudden. De levens van de personages zijn uitzichtloos, ze zitten vrijwel allemaal vast in gewelddadige en seksistische patronen die bijzonder moeilijk te doorbreken zijn, met als enige redding de dood.

Ill Manors is een enorm knappe debuutfilm geworden. Hij is niet perfect, en soms schiet het allemaal iets over the top - de stukken rap tussen de scènes door komen bovendien wat misplaatst over, en komen de flow van de film niet ten goede. Maar de film bereikt wat het wil bereiken: bekritiseren. Drew bekritiseert de straatjeugd wegens hun gebrek aan inlevingsvermogen en het negeren van de gevoelens van personen, die weliswaar vaak schuilen achter de harde buitenkant. Dit emotioneel gebrek leidt tot een eindeloze golf van zinloos geweld.Tegelijkertijd bekritiseert hij de Britse regering en hun conservatieve beleid waarmee ze achtergestelde jeugd demoniseren, en het vertikken om een oplossing hoog op de agenda te zetten.

Eén nummer in de film valt wél mooi, het vat de boodschap prachtig samen. In Pity The Plight zingt John Cooper Carter: “Pity the fate of young fellows, too long a bed with no sleep. Pity the fate of young fellows, pity their anxious attempts to forget.”