The Iceman

Geplaatst: door Evelien van Baekel

Tussen 1953 en 1986 vermoordde ‘hitman’ Richard (Richie) Kuklinski naar eigen zeggen meer dan honderd mensen. De gewetenloze Kuklinski kreeg door zijn bloederige klussen voor de maffia de passende bijnaam The Iceman. Thuis was hij echter een liefhebbende vader en echtgenoot. Door de bizarre combinatie van ijskoude moordenaar en vader van het jaar, is het verhaal van Kuklinski nu verfilmd.

Richie (Michael Shannon) begint zijn carrière in een pornofabriekje. Zijn baas verkoopt dozen vol vunzige filmpjes aan de plaatselijke maffia, maar hanteert een iets te strakke deadline waardoor Richie in de problemen komt. Wanneer ‘tough guy’ Roy Demeo (Ray Liotta - kan iemand die man vertellen dat er nog meer rollen bestaan dan die van maffioos?) verhaal komt halen, is hij direct onder de indruk van de beheerste en onbewogen reactie van Kuklinski.

De maffiabaas huurt Richie in voor de afhandeling van zijn vieze klusjes en dit gaat hem misschien wel iets té makkelijk af. Paradoxaal genoeg speelt Kuklinski tussen het moorden door gezellig huisje, boompje, beestje met grote liefde Deborah (Winona Ryder) en hun twee dochters.

Michael Shannon (Take Shelter, Man Of Steel) weet zijn rollen goed te kiezen. De man heeft een karakterkop waar je u tegen zegt, en daar bovenop een zeer distinctieve stem, waardoor hij perfect is voor dit soort bizarre en maniakale rollen. Tegelijkertijd zet de acteur ook de liefdevolle familieman die Kuklinski was, overtuigend neer.

Winona Ryder valt een beetje weg naast Shannons subtiele maar indrukwekkende acteerkunsten. Ze acteert zeker niet slecht, maar haar personage blijft een beetje vlak en is zo weer vergeten. Niet te missen en zeker niet te vergeten is echter David Schwimmer (jawel, Ross uit Friends) als de rechterhand van Demeo. Het is een beetje tragisch, maar door zijn zeer herkenbare slome stem blijft hij in deze film toch weer gewoon Ross. Alleen dan met een trainingspak en paardenstaart.

Nou waren die decennia geleden waarschijnlijk heel hip, en dat is meteen weer een pluspunt in The Iceman. De styling is treffend, en wordt voortdurend aangepast aan de trends van die periode. Shannons bakkenbaarden en snor groeien zo evenredig mee met zijn aantal slachtoffers.

Helaas zorgen goede acteerkunsten en gedetailleerde styling niet voor een perfecte film. The Iceman is spannend in enkele individuele aktes, maar mist een algehele spanningsboog. Voor een film over een huurmoordenaar kabbelt de boel soms een beetje té rustig voort. De introductie van Chris Evans (Captain America, The Avengers) als partner in crime Mr. Freezy zorgt even voor wat meer vaart in de film, maar redt hem niet.

The Iceman is zeker niet de beste biopic ooit gemaakt, maar door het bizarre verhaal en de acteerkunsten van Michael Shannon is hij nog best de moeite waard. En wanneer dat je niets doet, kijk dan in ieder geval voor de dikke pornosnor en paardenstaart van David 'Ross' Schwimmer.

Bekijk hier een interview met Michael Shannon, Winona Ryder en Ray Liotta.