I Don't Know How She Does It

I Don't Know How She Does It, Genre: Romcom, Regie: Douglas McGrath, Acteurs: Sarah Jessica Parker, Pierce Brosnan, Greg Kinnear, Releasedatum: 3 november 2011, Speelduur: 89 minuten.

Recensie I Don't Know How She Does It

“I don’t now how she does it?”, zegt iedereen die Kate Reddy (Sarah Jessica Parker) ontmoet. Kate is een drukbezet en succesvol zakenvrouw bij een financieel management bedrijf. Ze moet voor haar baan bijna elke dag overwerken en gaat regelmatig op zakenreis. Haar collega’s zijn vaak óf mannen óf vrouwen die geen kinderen hebben. Maar Kate is gelukkig getrouwd met Richard (Greg Kinnear) en heeft twee jonge kinderen, Ben (Julius Goldberg) en Emily (Emma Rayne Lyle). Met behulp van een oppas en wat creatief plannen, lukt het haar om iedereen tevreden te houden.

Wanneer Kate een belangrijke zaak krijgt toegewezen waarbij ze een aantal dagen per week naar New York moet reizen, wordt haar huwelijk flink op de proef gesteld. Niet alleen omdat ze minder tijd heeft voor haar man en kinderen, maar ze krijgt ook te maken met een aantrekkelijke nieuwe zakenpartner Jack Abelhammer (Pierce Brosnan). I Don’t Know How She Does It, geregisseerd door Douglas McGrath, werd gebaseerd op de gelijknamige novelle van Alison Pearson uit 2002. De rol van Kate wordt gespeeld door Sarah Jessica Parker, natuurlijk vooral bekend van de succesvolle televisieserie Sex and the City.

Ondanks dat haar personage in I Don´t Know How She Does It haast het tegenovergestelde is van dat in SATC, is het lastig om Parker los te zien van haar rol als Carrie Bradshaw. Dat komt vooral doordat in beide films Parkers stem wordt gebruikt als voice-over. Daarnaast probeert Parker ons weer op een irritante wijze te laten zien hoe geweldig mens ze wel niet is.

De film begint met wat vrienden en collega’s van Kate die ons rechtstreeks in de camera vertellen hoe knap het wel niet is dat Kate haar drukke baan kan combineren met haar twee kinderen. Dat ze op deze manier de personages willen introduceren is begrijpelijk, maar je krijgt tegelijkertijd ook de meest onzinnige verhalen te horen. Dit gaat de hele film zo door. Het verhaal wordt als het ware steeds onderbroken, waardoor je er als kijker nooit echt goed in kunt komen.

Op een gegeven moment kan Kate het allemaal niet meer aan en moet ze kiezen tussen haar gezin en haar werk. Het is mooi om dit dilemma te laten zien. Veel werkende moeders kunnen I Don’t Know How She Does It waarschijnlijk wel waarderen, omdat het herkenbaar is en er nog niet eerder een film over dit onderwerp is gemaakt. Het is alleen jammer dat de makers de film onvoldoende hebben uitgewerkt en vooral zijn blijven hangen in clichés.