The Hunger Games: Mockingjay - Part 2

Geplaatst: door Alette Kreuze

Een goede drie en een half jaar na de première van de eerste film, is het nu alweer tijd voor de laatste en zullen fans van The Hunger Games afscheid moeten nemen van hun geliefde serie. Dit laatste deel, The Hunger Games: Mockingjay – Part 2, markeert het einde van het verhaal van Katniss (Jennifer Lawrence), maar staat het in onze echte wereld ook voor de laatste film waarin we Philip Seymour Hoffman nog één maal zien doen waar hij zo goed in was.

In The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 pakken we het verhaal weer op waar het in de voorgaande film was geëindigd en lijkt Katniss meer dan ooit gemotiveerd te zijn om de strijd aan te gaan met President Snow (Donald Sutherland) en het Capitool. Zij weet hierin veel medestanders te verzamelen, maar niet iedereen schaart zich aan haar zijde zonder slag of stoot.

Na meerdere mislukte pogingen om dicht bij President Snow te komen, belandt Katniss met haar militaire team, Squad 451, in het Capitool. Het voelt alsof ze weer aan een editie van de Hongerspelen deelneemt waarbij vele gevaren op de loer liggen. Niemand is hierbij veilig, maar Katniss is er op gebrand haar missie te volbrengen en degene te zijn die de President vermoord. De offers die ze hiervoor moet brengen zijn echter van grote orde en doen Katniss, net als in de Quarter Quell, zich afvragen wie nu echt de vijand is.

In deze laatste film van de serie blijkt al snel dat niemand veilig is. Zelfs wanneer je de boeken gelezen hebt, komt ieder verlies aan als een harde klap (vooral wanneer het net als bij ondergetekende al even geleden is dat je het laatste boek hebt gelezen). Het is een emotionele achtbaan waar je als kijker je in bevindt, mede doordat het verhaal zich significant sneller afspeelt dan in de boeken.

Regisseur Francis Lawrence zorgt er echter wel voor dat alle elementen waar de fans aan hechten de aandacht krijgen die ze verdienen en er wordt hierbij niets overgeslagen. Er is een overduidelijke aandacht voor detail en dit gecombineerd met een uitzonderlijke cast, die ook nu weer verder is uitgebreid, maakt de film tot een geweldig slotstuk.

Jennifer Lawrence is de drijvende kracht achter deze franchise en ook in deze laatste film laat ze weer zien wat haar zo bijzonder maakt. Ze wordt hierbij ondersteund door een geweldige cast die ook zeker een deel van de eer verdient. Stuk voor stuk voegen ze allemaal iets bijzonders toe aan de films en vormt het geheel een mooie balans tussen opkomende talenten en de gevestigde orde van Hollywood.

The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 is een prachtig einde van een zeer succesvolle serie. In vergelijking met het voorgaande deel biedt deze film een stuk meer actie, maar zijn er ook momenten van goed geplaatste humor met daar tegenover sterke stukken vol emotie waarbij de tissues bij de hand moeten worden gehouden. De film is dan ook meer dan de moeite waard en het biedt de kijker een eervol einde aan het verhaal van Katniss en aan de carrière van een groot acteur.