The Hunger Games: Mockingjay - Part 1

Geplaatst: door Alette Kreuze

Tijdens de verfilming van een boekenreeks hebben filmmakers inmiddels de gewoonte ontwikkeld om de laatste uit de serie over twee films uit te smeren. Dit hebben we al gezien bij Twilight, bij Harry Potter en nu ook bij The Hunger Games. En hoewel het voor de fans (en de filmmaatschappijen) leuk is een extra film te krijgen, valt te betwijfelen of de keuze om het op deze wijze te doen altijd de juiste is.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 pakt de draad weer op waar Catching Fire geëindigd was: Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) heeft wederom de Hongerspelen weten te overleven, maar de nasleep is dit keer heel anders. Haar thuis, District 12, is volledig verwoest en Peeta (Josh Hutcherson) is gevangen genomen door President Snow (Donald Sutherland).

De rebellenleiders hebben van de twee geliefden uit District 12 alleen Katniss gered, omdat ze willen dat zij het gezicht wordt van de opstand tegen The Capitol. Deze rol valt Katniss zwaar en ze krijgt nauwelijks de tijd om goed te kunnen bevatten wat er allemaal is gebeurd. Psychisch is ze dan ook flink beschadigd, maar langzaamaan weet ze zich een weg te banen naar het omarmen van de persoon die iedereen wil dat ze is: het boegbeeld van de revolutie, The Mockingjay.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 is, zoals de titel al aangeeft, het eerste deel van de verfilming van het derde en laatste boek van de reeks. Lezers van de boeken zullen echter weten dat de eerste helft van The Mockingjay vooral opbouwend is en dat geldt ook voor de film. Het vormt vooral een opmars naar de ontknoping van het verhaal waar we nog een jaar op zullen moeten wachten. Voor degenen die bekend zijn met de geschreven variant van het verhaal zal dit geen probleem zijn, maar voor de mensen die alleen de films kijken zal dit eerste deel wat betreft actie en sensatie kunnen tegenvallen in vergelijking met zijn voorgangers.

Net als met Catching Fire, heeft ook dit keer Francis Lawrence plaats genomen in de regisseursstoel. Hij heeft duidelijk een goede kijk op het verhaal en de belangrijke elementen uit de boeken. Zijn aandacht voor detail zorgt bij de fans voor een gevoel van rust, maar hij weet ook zeer goed het verhaal extra kracht te geven met de toevoeging van scènes die buiten de belevingswereld van Katniss om plaats vinden. Vooral het in beeld brengen van de opstand in de andere districten zorgt voor imposante passages die de kijker al snel weten mee te slepen in het verhaal.

De cast, onder leiding van Oscar-winnares Jennifer Lawrence, is imposanter dan ooit in deze derde film van de reeks met de toevoeging van onder andere Julianne Moore en Natalie Dormer (Game Of Thrones). Laatstgenoemde schoor zelfs een deel van haar haar af om haar personage zo goed mogelijk in beeld te kunnen brengen. Deze toewijding is in de gehele cast te herkennen en het is overduidelijk dat een aantal van hen boven zichzelf uit stijgen. De grootste stappen vooruit worden hierbij gemaakt door Josh Hutcherson. Hoewel zijn rol dit keer kleiner is dan in de eerdere films, weet hij absoluut indruk te maken en zal het interessant zijn hem verder te zien ontwikkelen.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 is misschien niet wat iedereen er van verwacht naar aanleiding van de voorgaande films, maar vormt een belangrijke schakel in het verhaal en is absoluut de moeite waard. Voor lezers van de boeken zal het een feest van herkenning zijn, maar ook zij die niet bekend zijn met het verhaal moeten toch wel de cast, het verhaal en een aantal imposante kippenvel momenten kunnen waarderen.