Hugo

door Steffie van Rhee

Hugo, Genres: Avontuur, Familiefilm, Fantasy, Regie: Martin Scorsese, Acteurs: Asa Butterfield, ChloĆ« Moretz, Ben Kingsley, Releasedatum: 16 februari 2012, Speelduur: 126 minuten.

Recensie Hugo

Maffia en bloedvergieten, die twee woorden zijn onlosmakelijk verbonden met regisseur Martin Scorsese. Beide zijn in zijn nieuwste film Hugo nergens terug te vinden. Met deze avontuurlijke 3D film gooit Scorsese het over een andere boeg en creëert hij een fantasiewereld waarin niks duister is, maar wel mysterieus.

Hugo Cabret (Asa Butterfield) is een 12-jarige wees en klokkenluider die op het treinstation in Parijs woont. Het enige dat zijn overleden vader (Jude Law) achterliet, is een kapotte mechanische man. Omdat Hugo overtuigt is dat het apparaat een geheime boodschap van zijn vader bevat, probeert hij het aan de praat te krijgen. Hij krijgt hulp van Isabelle (Chloë Moretz) die letterlijk de sleutel heeft om samen met Hugo het mysterie op te lossen.

“We houden geen bordje omhoog met daarop 1931”, zegt Scorsese over het jaar waarin de film zich afspeelt. Dat is ook niet nodig. In de opening van de film glijdt de camera het station binnen. We zien verschillende winkels met authentieke uitstraling, een ouderwetse stoomlocomotief en een rondrennende Hugo in korte broek en hoge sokken. De toon is gezet.

Hoewel Hugo de illusie wekt een kinderfilm te zijn, is dat het niet. Het langzame tempo waarin de film voortkabbelt, zal ervoor zorgen dat veel kinderogen dichtvallen. De momenten die spanning konden opleveren, bereiken het hoogtepunt nooit door de te lange aanloop er naar toe. De ruim twee uur durende film had makkelijk teruggebracht kunnen worden naar anderhalf uur.

Eigenlijk is het verhaal van de wees Hugo niet eens de echte rode draad van de film. Hugo is meer een ode aan het film maken als vak en Martin Scorsese bewijst wederom dat hij dat onder de knie heeft. Hij heeft perfect gebruik gemaakt van 3D-techniek. Elk shot is tot in de details uitgewerkt en komt goed tot zijn recht in 3D. De draaiende tandwielen van de verschillende klokken, het uitzicht over het besneeuwde Parijs en de stationshal, ze komen allemaal tot leven.

Scorsese laat zoveel mooie shots zien, dat het een aaneenschakeling van verbazing over het vakmanschap opwekt. De regisseur kiest voor verschillende perspectieven. Geregeld is de camera op hoogte van Hugo en ziet de kijker dus precies wat de kleine wees ook ziet. Daarnaast zijn er ook veel beelden waarin we vanaf grote hoogte neerkijken op Hugo.

De avontuurlijke film zit vol met referenties naar de beginjaren van film. Scorsese kent duidelijk zijn klassiekers. Het deels vertonen en noemen van een van de eerste films ooit ‘De aankomst van een trein’ en het personage van filmmaker Georges Méliès zorgen voor een geschiedenislesje. Dat ook Hugo dol is op films en stiekem met Isabelle een bioscoop binnensluipt, toont maar weer dat het een film is over film in het algemeen.

Dat de film elf Oscarnominaties heeft gekregen, is niet verwonderlijk. Hugo is dan als kinderfilm misschien niet zo geslaagd, Scorsese maakte wel een technisch prachtige film. Kijk naar Hugo als een puur stukje filmkunst en je zult het ene na het andere wonder ontdekken.

Bekijk ook de making of van de openingsscène van Hugo.

Er is 1 reactie geplaatst

Tom van Steensel