How To Train Your Dragon 2

De op de boeken van Cressida Cowell gebaseerde animatiefilm How To Train Your Dragon bleek in 2010 een veel grotere bioscoophit dan menigeen had kunnen denken. Dat er nu een tweede deel is, is dan ook zeker niet verwonderlijk. En gelukkig heeft animatiestudio Dreamworks zich er ook niet met een jantje-van-leiden vanaf gemaakt.

De tweede film speelt zich vijf jaar na het eerste deel af. De strijd tussen de draken en de Vikingen in Berk is definitief voorbij, ze leven nu in harmonie samen en besteden hun dagen met drakenspelen. In een spel enigszins vergelijkbaar met Quidditch uit de Harry Potter films, maar dan met schapen, proberen de jonkies van de stam, samen met hun draken, van elkaar te winnen.

Hiccup (stem van Jay Baruchel) heeft het niet zo op de spelletjes, hij lijkt wat volwassener dan zijn leeftijdgenootjes. Liever ziet hij samen met zijn draak Toothless wat van de wereld. Want er is nog heel veel onbekend terrein van de bewoners van Berk. Tijdens zo'n verkenningstocht treft hij een groep drakenjagers, die in opdracht van de weinig sympathieke Drago werken.

Dan komt er hulp uit onverwachte hoek. Een mysterieuze drakenrijder schiet Hiccup en Toothless tegemoet. Het blijkt te gaan om Valka (Cate Blanchett), een vrouw die de draken een veilig onderkomen heeft geboden en ze beschermt. Zij helpt Hiccup uit de greep van de drakenjagers, die het op Toothless hebben voorzien, te houden, maar ze begrijpen direct dat het zal leiden tot een confrontatie in Berk.

How To Train Your Dragon 2 is een overvolle film, met zeker voor de kleinere kijker eigenlijk te veel verschillende personages. Daartegenover zijn niet alleen de hoofdrolspelers volwassen geworden, ook de franchise voelt meer gerijpt aan. Het verhaal heeft meer verdieping, de toch al fraaie animaties uit de eerste film worden overtroffen en als geheel geeft dit tweede deel - uit een beoogde trilogie - een meer bevredigend gevoel dan de voorganger.

Schrijver/regisseur Dean DeBlois levert een film af die ook voor de oudere kijker meer dan prima te behappen is. Weliswaar vliegt ie tijdens de Pacific Rim-achtige finale uit de bocht, voor die tijd heeft hij een flink aantal volwassen thema's aangesneden. Zoals een verdere uitwerking van de relatie tussen Hiccup en zijn vader Stoick (Gerard Butler) en het feit dat Hiccup duidelijk moeite heeft met de verantwoordelijkheden die horen bij het opgroeien als toekomstig leider van Berk.

Tegenover de meer serieuze thema's en diepere emotionele lading van How To Train Your Dragon 2 is er vanzelfsprekend ook weer heel veel ruimte voor humor, in bijna iedere scène gebeurt wel iets komisch. De film ontbeert weliswaar de frisheid van het eerste deel, de innemendheid van Hiccup, Toothless en al die andere personages zorgen dat je vanaf de eerste scènes weer helemaal meeleeft.