Hope Springs

door Erik Boekhoven

Hope Springs, Genres: Komedie, Romantiek, Regie: David Frankel, Acteurs: Meryl Streep, Tommy Lee Jones, Steve Carell, Releasedatum: 27 september 2012, Speelduur: 100 minuten.

Recensie Hope Springs

Je hebt van die romantische komedies die wél werken. Die oprecht grappig zijn en bovendien de emotionele snaar weten te raken. Toegegeven, binnen het genre zijn de films vaker niet dan wel geslaagd, maar met Hope Springs heeft David Frankel (The Devil Wears Prada, Marley & Me) de juiste magie te pakken gekregen. Dat de hoofdrollen daarbij niet door de minste acteurs vertolkt worden, is een regelrechte voltreffer.

Kay (Meryl Streep) en Arnold Soames (Tommy Lee Jones) zijn al dertig jaar met elkaar getrouwd maar hun huwelijk is volkomen ingedut. Het is al jaren geleden dat de twee überhaupt een slaapkamer deelden. Wanneer Kay hoort van de beroemde relatietherapeut Bernie Feld (Steve Carell), vindt ze het tijd om actie te ondernemen.

In een ultieme poging haar huwelijk te redden, haalt ze haar man over om samen richting het plaatsje Great Hope Springs te vertrekken voor een week lang huwelijks- en sekstherapie bij de befaamde relatiecoach. Wat volgt is een periode van spannende, verrassende, maar bovenal hilarische openbaringen, waarbij Kay en Arnold elkaar op een geheel nieuwe manier leren kennen.

Op de voor haar typerende manier zet Streep een onzekere Kay overtuigend neer. Als ‘vrouw van’ schikt ze zich in haar rol als huisvrouw, hoewel het verdriet om de verloren magie tussen haar en Arnold Kay duidelijk in haar greep houdt. Iedere ochtend bakt ze braaf een eitje voor haar knorrige man, die op zijn beurt zeer grappig wordt neergezet door Jones. Al komt Arnold nog zo bot over - met de wat stramme looppas van een oudere man en droge opmerkingen van wat ooit een charmant iemand geweest moet zijn - je kunt maar moeilijk om zijn aantrekkingskracht heen.

Misschien nog wel bijzonderder, is het feit dat zelfs Steve Carell weet te overtuigen in de voor hem verrassende rol van relatietherapeut. En ditmaal niet vanwege zijn komische opmerkingen en rare fratsen, maar puur en alleen met een strak gezicht en oprechte interesse in de relatie van het stel. Okay, je zult als kijker een paar keer met je ogen moeten knipperen voordat je ervan overtuigd bent dat Carell écht niet in lachen zal uitbarsten, maar als je daar eenmaal doorheen bent kun je niets anders dan respect hebben voor zijn prestatie.

Het is natuurlijk onnodig te vermelden hoe Hope Springs afloopt, maar toch is het einde ontroerend. Dat is niet in de laatste plaats te wijten aan het geweldige acteerwerk van Streep en Jones. De twee voelen elkaar feilloos aan en hoewel ze op het eerste gezicht mijlen ver uit elkaar lijken te liggen qua persoonlijkheid, stralen de twee een verbondenheid uit van een stel dat echt al dertig jaar getrouwd is.

Met Hope Springs is het genre een overtuigende film rijker. Niet alleen het acteerwerk is van bovengemiddeld niveau, ook de grappen zijn geslaagd. En ja, ook de emotionele mens in je wordt aan het werk gezet met een aantal vertederende slikmomenten. Succes gegarandeerd als je deze film samen met je partner kijkt. Have fun!