Holy Motors

door Eke Bosman

Holy Motors, Genre: Drama, Regie: Leos Carax, Acteurs: Denis Lavant, Eva Mendes, Kylie Minogue, Releasedatum: 9 augustus 2012, Speelduur: 115 minuten.

Recensie Holy Motors

Hoe moet een film zijn? Eentje die je emotioneel doet raken, je wat leert, je plezier geeft, of zitten er helemaal geen eisen aan verbonden? Dat laatste was misschien wel het geval bij Terence Malick’s The Tree of Life, waar menig men het niet met elkaar eens was vanwege de vraag of zoiets nou als een film kan worden beschouwd of niet. Dit jaar is er eentje bijgekomen, die ongetwijfeld voor veel discussies zal gaan zorgen: Holy Motors van Leos Carax.

Nu heeft Leos Carax misschien wel de reputatie van een gekke, dronken spitsmuis – denk aan het in 1999 uitgebrachte Pola X die achteraf niet werd begrepen – maar sommigen zien hem juist als een genie. Een kunstenaar. Ook dankzij Holy Motors zullen de twee kampen beiden goed vertegenwoordigd zijn. Het zien van Holy Motors zet je namelijk voor een blok.

Op het beeld verschijnt Denis Lavant, die de rol van Monsieur Oscar vertolkt. Al gelijk aan het begin vermoed je dat er iets raars staat te gebeuren. Het gaat over terrorisme. Oscar heeft het over bewakers met een shotgun op het dak. Vervolgens is Oscar bezig om zichzelf te schminken. Een oud dametje wordt het. Eenmaal uitgestapt, begint de beste ‘vrouw’ te bedelen. Eenmaal klaar stapt Oscar weer de limousine in en schminkt hij zichzelf naar een enge, roodharige en puisterige man.

De limousine stopt weer, en de griezel stapt uit om vervolgens Kay M (Eva Mendes) te ontvoeren. Om overigens vervolgens met een erectie in een grot te gaan liggen, nadat Kay M een boerka om heeft gedaan. Een scène waar iemand vermoord wordt volgt, eentje waar Kylie Minogue gaat zingen, eentje waar Oscar in huilen valt, ga zo maar door.

Het is de willekeur die voor verwarring moet gaan zorgen in deze film. De improvisatie, de gekkigheden van de film zorgen ervoor dat je de hele film aan het nadenken bent. Je wordt als kijker voor het blok gezet; ligt het aan jou dat je het niet begrijpt of moet je juist die kunstmatige wijze van film maken waarderen? Aanprijzen? Telkens komt die vraag naar boven.

Het is namelijk iets waarin Leos Carax iets té ver is gegaan. Je weet dat het de bedoeling is om de willekeur van de film te benadrukken, maar doe dat wel met een achtergrond. Een achtergrond waar je als kijker tenminste één interpretatie van Holy Motors kunt nemen. Dat lukt niet ieder mens.

En dat is jammer. Zeer jammer. Holy Motors komt namelijk wel over als een intellectuele, mysterieuze film die door het goede acteerwerk vanuit een afstand gewaardeerd kan worden. Maar als je eenmaal dichterbij komt en tenminste één interpretatie van de film wil weten, dan lukt het niet. Tóch is er de drang om het te willen begrijpen, dus een bioscoopbezoek is het ongetwijfeld waard als je op de proef gesteld wil worden. Of je het nou achteraf waardeert of niet.