The Hobbit: The Desolation Of Smaug

Geplaatst: door Remco Visser

Vorig jaar begon regisseur Peter Jackson met de vertelling vóór alle avonturen uit Lord of the Rings, ofwel: hoe kwam hobbit Bilbo Baggins eigenlijk aan de verduivelde ring? En ondanks dat het eerste deel vorig jaar volgens sommigen een beetje tegenviel, wordt er toch weer reikhalzend uitgekeken naar deel 2, The Desolation of Smaug.

Bilbo is samen met dertien dwergen nog steeds onderweg naar naar de Eenzame Berg in het verloren dwergenrijk Erebor. Nadat ze het begin van hun onverwachte reis hebben overleefd, trekt de groep verder naar het oosten. Daar moeten ze de strijd aanbinden met het allergrootste gevaar, het meest angstaanjagende wezen aller tijden: de draak Smaug. Niet alleen hun moed, maar ook hun vriendschap en de zin van de tocht worden hier op de proef gesteld.

Zoals je aan de korte synopsis hierboven al kan aflezen; het betreft hier overduidelijk een zogenaamde tussenfilm. Met An Unexpected Journey werden vorig jaar de belangrijkste hoofdpersonen al geïntroduceerd en het gehele verhaal ingeleid. Daarom is het absoluut aan te raden om het eerste deel te kijken als je iets wilt begrijpen van The Desolation of Smaug. Maar dat spreekt misschien wel voor zich.

Gelukkig laat Peter Jackson de zwakkere factoren van het eerste deel achter zich. Er is in dit deel daarom meer ruimte voor de welbekende vergezichten van het Nieuw-Zeelandse landschap, dat decor stond voor vrijwel alle avonturen rond zijn verfilmde verhalen van Tolkien. Bovendien is The Desolation of Smaug een behoorlijk stuk spannender. Niet alleen gebeurt er meer dan in deel 1, de verhaallijn is gewoon aanzienlijk interessanter. Daardoor voelt de film niet onnodig lang aan.

De fans van Tolkien zullen zich af en toe echter achter de oren krabben. Jackson is behoorlijk creatief geweest met het bronmateriaal waardoor de film verder van het boek staat dan we van hem gewend zijn. Zo keert Orlando Bloom terug als de boogschietende Legolas en wordt er een volledig nieuw personage geïntroduceerd: de boself Taurien, gespeeld door Evangeline Lily (Lost).

Maar uiteindelijk draait het, vooral vanwege zijn aanwezigheid in de trailers, het grootste deel van de film om de confrontatie met draak Smaug, die overigens werd ingesproken door Benedict Cumberbatch. Dit element is het absolute hoogtepunt van de film en zorgt voor een spectaculair slot van dit tweede deel. Behoorlijk jammer dat Jackson er wel voor heeft gekozen hier een enorm geforceerde cliffhanger in te bouwen.

Ondanks dat de Hobbits zelf door alle ontwikkelingen van dit deel van het verhaal wat meer buiten beeld raken, en de nadruk lijkt te liggen op de bijfiguren in het algemeen en tovenaar Gandalf in het bijzonder, houdt de film je uitstekend in de ban van het verhaal. We zijn dan ook zeer benieuwd hoe Jackson volgend jaar dit drieluik gaat afsluiten.