Het Monster Van Parijs

Het Monster Van Parijs, Genre: Animatie, Regie: Bibo Bergeron, Acteurs: Birgit Schuurman, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga, Releasedatum: 20 juni 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Het Monster Van Parijs

De makers van Shark Tale zijn terug met een grappige animatiefilm vol aanstekelijke liedjes. Ditmaal geen zingende haaien in de hoofdrol, maar een reusachtige vlo met een gouden strot. Tel daar de meest getalenteerde zangeres van Montmartre, een kwebbelende rokkenjager en een verlegen bioscoopmedewerker bij op en je hebt een ridicuul gezelschap dat voor doldwaze momenten zorgt in het Parijs van 1910.

De vlo van twee meter – het niet-zo-heel-enge monster van Parijs – is voor het gros van de Parijzenaars reden om ramen en deuren te sluiten en stilletjes af te wachten tot het monster is gevangen. Politiecommissaris Maynott werpt zich op voor zijn stadsgenoten als redder in nood en probeert zichzelf zo in de kijker te spelen als toekomstig burgemeester van de stad. Je begrijpt; Maynott is een échte politicus. Niet helemaal zuiver en misschien wel veel gevaarlijker voor zijn geliefde stadsgenoten als het zogenaamd bloeddorstige monster dat hij probeert te verslaan.

Toegegeven, Francoeur de vlo is een originele creatie. Toch is Het Monster Van Parijs geen grandioos meesterwerk. Waar de ouders van jonge bioscoopbezoekers normaal nog wel eens worden getrakteerd op een portie leuke grappen, zijn de grappen van rokkenjager Raoul vaak ronduit flauw te noemen. En ook het verloop van de film laat zich makkelijk raden. Hoewel dat voor de jonge kijkers ongetwijfeld geen enkel probleem is.

Het Monster Van Parijs is goed voor anderhalf uur vermaak, maar blijft niet echt hangen. Daarvoor mist het een écht aansprekende persoonlijkheid. En hoewel de liedjes erg mooi zijn en speciaal voor deze film geschreven werden, zul je ze je waarschijnlijk na afloop al niet meer kunnen herinneren. Over het algemeen genomen heerst het gevoel dat er meer in had gezeten. Ondanks dat, is de film wel degelijk de moeite van het kijken waard.