Hesher

Geplaatst: door Danny van Schooten

Joseph Gordon-Levitt behoort ongetwijfeld tot de beste en meest gevraagde acteurs van zijn generatie, samen met een handjevol andere acteurs als Ryan Gosling en Tom Hardy. Dat maakt het des te onbegrijpelijker dat hij met Hesher misschien wel de slechtste rol van zijn leven heeft neergezet.

Regisseur Spencer Susser heeft het geluk gehad dat hij met zo’n indrukwekkende cast mocht debuteren. We noemen een Rainn Wilson, Natalie Portman en natuurlijk Joseph Gordon-Levitt, om wie Susser de film heen heeft gebouwd. Maar eigenlijk gaat de film over de jonge TJ. TJ is zijn moeder verloren en zijn vader Paul (Rainn Wilson) is daarna zo diep in een depressie terecht gekomen dat ze allebei bij TJ’s oma zijn gaan wonen. Omdat TJ nu grotendeels voor zichzelf zorgt, heeft hij nog steeds niet de mogelijkheid gekregen om de dood van zijn moeder te verwerken. Kortom, TJ zit met een enorme leemte in zijn leven dat ingevuld moet worden door een rolmodel.

Zie hier de functie van Hesher ontstaan. TJ komt Hesher (Gordon-Levitt) op een gegeven moment in een flits tegen als hij zich zit te vervelen op een afgelegen bouwterrein. Ze moeten allebei vluchten voor de politie en een dag later vindt Hesher het nodig om ook zijn intrek te nemen in het huis van TJ’s oma. Hesher ontpopt zich vanaf dat moment in een redelijk onorthodox en enigszins gewelddadig rolmodel. Hij trekt continu zijn eigen plan en voelt zich niet gehinderd door enige vorm van medeleven. Hoe langer het verhaal duurt, hoe meer je je begint af te vragen of Hesher wel het juiste voorbeeld is voor TJ.

Hesher komt met een grote knal de film binnen wandelen en blijft zich daarna met veel bombarie manifesteren. Daardoor ben je als kijker al snel uitgekeken op zijn komst, terwijl Hesher maar niet uit het verhaal wil verdwijnen. Eveneens tot ongenoegen van TJ en zijn vader. Hesher speelt dat hij metal is. Daarvoor heeft hij de nodige tatoeages op zijn armen laten zetten en luistert de juiste muziek.

Maar hij is het niet. Zoals de porno die Hesher kijkt aan het begin van de film. Je hoort veel gekreun, maar ziet geen blote tieten. Hesher is een kruising tussen The Dude (The Big Lebowski) en Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean) die naar heavy metal luistert. Dat terwijl de film wel degelijk de nadruk legt op TJ en zijn vader, die echte, treurige problemen hebben. Die vertrouw je niet toe aan een blowende Jack Sparrow in een ochtendjas. Dat is ongepast en maar zelden grappig.