Hemel Op Aarde

Geplaatst: door Martijn van Veen

Dit keer even geen diamantrover, ontsnapte tbs'er of een ambulancebroeder voor producent en regisseur Pieter Kuijpers. Eén van Nederlands meest interessantste regisseurs, bekend van Doodslag en Van God Los, laat de donkere en gewelddadige films even achter zich en richt zich op een romantisch drama: Hemel Op Aarde. Een herkenbaar verhaal over de eerste liefde, maar zeker niet minder zwaar dan zijn vorige films.

De 13-jarige en diepgelovige Limburgse Bart (Bram van Schie) is, vanaf de eerste keer dat hij haar ziet, smoorverliefd op de oudere en wulpse Moniek (Ella-June Henrard), die net verhuisd is naar zijn woonplaats. Het gezin gelooft niet in God, iets dat Barts ouders niet begrijpen en ze hem verbieden om met haar om te gaan. Voor de nieuwsgierige jongen is dat juist een reden om toenadering tot haar te zoeken. Wanneer blijkt dat Moniek ernstig ziek is, besluit Bart koste wat het kost haar te redden.

Het klinkt als een klassieke Romeo en Julia-vertelling: de onmogelijke liefde tussen twee jongeren in tegengestelde gezinnen. Die tegenstelling wordt extra duidelijk, doordat de film zich afspeelt in een strenggelovig Limburgs dorp in de jaren '70. Het stijve gezin van Bart - vooral moeder Gertie, gespeeld door Lies Visschedijk - staat haaks op het wat lossere huishouden van Moniek.

Je zou het een coming-of-age-drama kunnen noemen, aangezien de hoofdpersoon erachter komt dat de maatschappij meer te bieden heeft dan alleen de kerk. De aanvankelijk brave Bart raakt nieuwsgierig naar alles wat God verboden heeft en trekt steeds dichter naar Moniek. Een herkenbare zoektocht van een tienerjongen naar seksualiteit, die goed neergezet wordt door de debuterende acteur en je tegen het eind helemaal overtuigd heeft van zijn talent. Hetzelfde geldt voor de aandoenlijke Vlaamse actrice Ella-June Henrard, die eveneens een sterke rol neerzet in de speelse relatie met Bart.

Hemel Op Aarde is vrijwel helemaal in het dialect gesproken (waarbij de ondertiteling nuttig is maar niet een must) en wanneer je Limburg zegt, dan kun je niet om Rowwen Hèze heen. De in dialect zingende band is - vanzelfsprekend eigenlijk - verantwoordelijk voor de prachtige soundtrack. De mannen geven de mooi geschoten scènes een extra laag met hun folkmuziek en bewijzen opnieuw zoveel meer te zijn dan slechts een feestband.

Natuurlijk moet je deze week naar The Wolf Of Wall Street, omdat Martin Scorsese en Leonardo DiCaprio. Maar vergeet alsjeblieft niet de schitterende films die in eigen land worden gemaakt. Hemel Op Aarde is tegelijkertijd hartverwarmend en ontroerend, maar nooit te romantisch. Pieter Kuijpers heeft een film gemaakt die raakt, en goed ook.

Een mooie chemie tussen de twee hoofdrolspelers, goede bijrollen van onder anderen Jeroen van Koningsbrugge en Huub Stapel en een aangrijpend verhaal zorgen voor een drama dat je niet snel vergeet. Een lach en een traan, hoe cliché het ook klinkt, het is wel waar.