The Help

Geplaatst: door Alette Kreuze

We keren in The Help voor een kleine twee en een half uur terug naar de jaren ’60. Terug naar de tijd van de apartheid. Terug naar de stad Mississippi in het zuiden van de Verenigde Staten waar de KKK populair was en waar zwarte en blanke mensen zo veel mogelijk gescheiden van elkaar leefden. Terug naar een tijd die voor ons nu vrijwel onbekend is, maar die in werkelijkheid waarschijnlijk nog steeds in een flink onderdrukte vorm bestaat.

The Help is een verfilming van het gelijknamige boek van Kathryn Stockett en speelt zich af in de roerige jaren ’60 waarin apartheid nog aan de orde van de dag is. Skeeter (Emma Stone) keert na haar studie terug naar Mississippi met de grote droom om schrijfster te worden. Om dit doel te bereiken, gaat ze een huishoudcolumn schrijven voor de lokale krant en komt daarmee in contact met de Afro-Amerikaanse huishoudster, Aibileen (Viola Davis). Al snel komt Skeeter er achter dat de zwarte huishoudsters ontzettend worden onderdrukt door hun blanke werkgevers en zij wil hun een platform bieden om hun verhaal te kunnen doen. In eerste instantie durft alleen Aibileen het aan om haar te helpen met het boek, maar wanneer, mede dankzij de vergaande, racistische maatregelen van de arrogante Hilly Holbrook (Bryce Dallas Howard), de zwarte huishoudsters steeds meer worden achtergesteld, zijn er al snel meer gegadigden om Skeeter te helpen met haar boek, zodat ook zij een keer hun verhaal kunnen doen.

The Help is zonder twijfel gezegend met een fenomenale cast waar het talent en vakmanschap vanaf druipt. Essentieel voor het tot leven brengen van een verhaal dat ingaat op een belangrijk onderdeel van de donkere geschiedenis van vooral het zuiden van de Verenigde Staten, dat ongetwijfeld bij veel mensen zijn sporen heeft nagelaten. Emma Stone lijkt in ieder geval met deze rol eindelijk een echte naam voor zichzelf te maken. Hoewel ze al eerder haar talenten heeft kunnen laten zien in films als Easy A, Zombieland en Crazy, Stupid, Love, bereikt ze met The Help duidelijk nieuwe hoogtes en laat ze een geheel nieuwe kant van zichzelf zien. Ze vormt hiermee één van de belangrijkste krachten van deze film en in combinatie met het geweldige spel van onder andere Viola Davis, Bryce Dallas Howard en Octavia Spencer stelt deze film op geen enkele wijze en op geen enkel moment teleur.

De lengte van The Help lijkt wellicht wat lang, maar laat het niet iets zijn wat je ervan weerhoudt om naar deze film te gaan. Je merkt namelijk op geen enkel moment dat hij zo lang is. De kwaliteiten van de filmmakers, het verhaal en de cast zijn zo geweldig goed, dat deze film nog veel langer zou kunnen duren en dit geen enkel probleem zou zijn. De prent laat een immense indruk op je achter die je van tevoren niet had verwacht.