Hallo Bungalow

Geplaatst: door Louke Kreemers

Jeugdvriendinnen Trijntje (Eva van der Gucht), Bibi (Anne-Marie Jung) en Olivia (Lies Visschedijk) zijn blijven hangen bij hun oude vakantiebaantje op bungalowpark De Lusthove. Ze maken zich op voor opnieuw een saaie zomer in het vervallen park, maar de nieuwe directeur haalt de meiden uit hun sleur.

Zittend op de steiger bij de zwemvijver van het bungalowpark bespreken de vriendinnen hun toekomstplannen. Het was weer een lange zomer, vol 'kut' kinderen die ze moesten vermaken. De plannen zijn ambitieus en ze twijfelen er niet aan of dit was hun laatste zomer bij De Lusthove. Natuurlijk komt er van al die plannen niks terecht en belanden we twintig jaar later bij drie vrouwen op leeftijd die nog steeds het kinderenterainment verzorgen en de Lusthove themesong vals inzingen. Het eerste cliché van de film is gezet.

Al snel blijkt dat de nieuwe directeur van het park (Stefan de Walle) een geheim met zich meedraagt en een kluis vol geld bewaakt in zijn huisje. De meiden besluiten na diverse tegenslagen het roer om te gooien en eindelijk voor zichzelf op te komen. Dit escaleert in een grote criminele bende, met veel bloed en geweld. Het tweede cliché van de film is ook een feit. Want hoewel Hallo Bungalow op zijn tijd grappig is, ontlokt het geen echte lachsalvo’s en blijft lange tijd vrij mat. Het verloop laat zich dan ook makkelijk voorspellen.

De lol begint eigenlijk pas echt wanneer Hallo Bungalow met een scherpe bocht zijn absurde einde ingaat. De film wordt opgelicht door de schokkende momenten, want vooral het begin kabbelt wel heel erg. Toch vraag je jezelf als kijker constant af: vind ik dit nu grappig? Vermakelijk is het verhaal zeker en ook het spel tussen Visschedijk, Jung en van der Gucht is sterk. Vooral van Jung zien we een kant die we nog niet vaak van haar zagen. De actrices vormen een sterke eenheid, wat de film ook sterker maakt.

Regisseuse Anne de Clerq gooit het deze keer over een heel ander boeg dan bij haar vorige - eerste - grote film Jack Bestelt een Broertje. Ze drukt geen overduidelijk stempel op de film, maar heeft de film wel een vrij element meegegeven. Je voelt als kijker bijna de lol van de cast tijdens het filmen van deze film.

Hallo Bungalow overstijgt de clichés in zijn verhaal niet, maar wordt op de juist momenten opgelicht. Het absurde einde maakt goed dat de film niet echt grappig is. Het is een vermakelijk verhaal, dat makkelijk wegkijkt en dat de kijker niet verveelt.