The Gunman

De eerste echte actiefilm met Sean Penn in een hoofdrol. Pierre Morel, eerder bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de eerste Taken, als regisseur. En bijrollen van onder meer Javier Bardem, Ray Winstone en Idris Elba. Wanneer je kijkt naar de namen op de poster, dan schept dat bepaalde verwachtingen. The Gunman lost eigenlijk geen van allen in.

Penn speelt James 'Jim' Terrier, een voormalig militair met een particular set of skills. Hij verdient in 2006 zijn boterham in dienst van een privaat beveiligingsbedrijf dat werkt voor een multinational die mijnen in Congo - stiekem gefilmd in Zuid-Afrika - beheert. Wanneer een nieuwe minister in het land aankondigt de contracten met buitenlandse mijnwinners nog eens te willen herzien, krijgt Terrier van NGO-medewerker Felix (Bardem) opdracht de staatsman uit de weg te ruimen en vervolgens direct het land te verlaten. So far, so good.

Acht jaar later dient dat spook uit het verleden zich ineens aan wanneer Terrier, dan zelf werkzaam voor een NGO die waterputten plaatst in Congo, doelwit wordt. Hij weet te ontsnappen en probeert na te gaan wie het op hem voorzien heeft. Dat brengt hem in Londen, waar hij niet alleen langsgaat bij het inmiddels door zijn voormalige collega Cox (Mark Rylance) geleide beveiligingsbedrijf, maar ook de hulp inschakelt van zijn goede vriend Stanley (Winstone). Terrier reist vervolgens naar Barcelona en Gibraltar om antwoorden te vinden, terwijl hij ondertussen uit de handen van triggerhappy huurmoordenaars probeert te blijven.

De 54-jarige Penn is niet alleen acteur, maar ook iemand die opkomt voor misstanden in deze wereld. Niet zelden kiest hij voor films met een educatief karakter en ook The Gunman heeft zo'n serieuze ondertoon. Maar de boodschap die je als kijker mee behoort te krijgen over humanitaire crises in Afrika ben je op slag vergeten wanneer de film na ongeveer een uur compleet ontspoort.

Het ziet er allemaal prachtig uit, maar het is allemaal zo monotoon en cliché dat het bijzonder lastig wordt de aandacht erbij te houden. Waar Morel in 2008 de carrière van Liam Neeson wist te reanimeren met Taken, zal deze slaapverwekkende film de loopbaan van method actor Penn weinig goed doen. Op papier zag het er vast allemaal heel fraai uit als geopolitieke wraakthriller, in de praktijk mist The Gunman zijn doel compleet.