Grudge Match

Geplaatst: door Remco Visser

Wie boksfilm zegt, denkt automatisch aan Sylvester Stallones Rocky of Raging Bull met Robert De Niro. Dat moet zeker gelden voor scriptschrijver Tim Kelleher, die de twee acteurs via een omweggetje nog eens als boksers laat opdraven in Grudge Match.

Henry "Razor" Sharp (Stallone) en Billy "The Kid" McDonnen (De Niro) zijn twee lokale boksers uit Pittsburgh, die dertig jaar geleden door hun rivaliteit landelijke bekendheid kregen. Ze wonnen allebei een keer van elkaar, tot op de vooravond van de beslissende derde partij Razor bekend maakt dat hij zijn handschoenen aan de wilgen hangt. Die beslissing betekent destijds de knock-out voor beide carrières. Anno 2013 krijgt bokspromotor Dante Slate Jr. (Kevin Hart) echter dollartekens in zijn ogen en doet de twee boksers een voorstel dat ze niet kunnen afslaan: Nog één keer de ring in om voor eens en voor altijd met elkaar af te rekenen.

Voor de jongere filmliefhebber zal Grudge Match misschien wat minder sentimentele waarde hebben, maar voor de oudere jongere die opgroeide met Rocky en Raging Bull biedt de film een feest der herkenning. De twee hoofdkarakters mogen dan andere namen hebben, wie goed oplet herkent al snel het loopje en de maniertjes van Rocky Balboa of het temperament van Jake La Motta. Hoofdrolspelers Stallone en De Niro voelen zich duidelijk als in vis in het water op dit voor hun bekende terrein en beschikken bovendien over een handvol prima tegenspelers, met Alan Arkin als opvallendste uitschieter.

De toon van Grudge Match is echter een stuk lichter dan de boksfilms van weleer. Schrijver Kelleher is zich zeer bewust van de erfenis die het script onheroepelijk met zich meedraagt en durft dientengevolge regelmatig de draak te steken met de twee films waar Grudge Match op leunt. Zo wordt Razor in een scène in een vleesgroothandel gewezen op hoe onhygiënisch het is om de rondhangende karkassen te gebruiken als sparring partner; een duidelijke knipoog naar de onothodoxe trainingsmethodes uit de Rocky-films.

Helaas blijft het hier dan ook bij. De film is overduidelijk gebouwd rond de gimmick van Stallone en DeNiro als gepensioneerde boksers, maar dat trucje is niet voldoende om de film bijna twee uur lang interessant te houden. Met inbrengen van love-interest Sally (Kim Basinger) en verloren zoon B.J. (Jon Bernthal) probeert men nog wat emotionele diepgang aan de plot mee te geven, maar die verhaallijnen blijven overduidelijk van nevengeschikt belang. De nadruk blijft liggen op de komische verwikkelingen waar de twee hoofdkarakters in verzeild raken.

Hierdoor blijft de film een lichtgewicht. Voor de fans van Rocky en Raging Bull is het uiteraard enorm leuk om Stallone en DeNiro het tegen elkaar te zien opnemen. Maar deze legendarische boksfilms uit het begin van hun carrières komen uiteindelijk toch als winnaars uit die strijd; Grudge Match zelf houdt het slechts een paar rondjes vol in vergelijking met deze klassiekers.

Bovendien kun je vraagtekens zetten bij het feit dat beide heren na behoorlijk wat recente missers nu pas weer een beetje uit de verf komen, maar met een rol die ze ooit al eerder speelden. Hierdoor wordt Grudge Match onbedoeld een prima project voor de heren om de handdoek mee in de ring te gooien.