Grown Ups 2

Grown Ups 2, Genre: Komedie, Regie: Dennis Dugan, Acteurs: Kevin James, Adam Sandler, Chris Rock, Releasedatum: 18 juli 2013, Speelduur: 101 minuten.

Recensie Grown Ups 2

Bijna drie jaar geleden sloegen vijf bekende komieken de handen ineen voor de film Grown Ups. Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, Rob Schneider en David Spade gaven gestalte aan een oude vriendengroep die elkaar na jaren weer terug zag tijdens de begrafenis van hun voormalige basketbalcoach. Het resulteerde in een familieweekend vol grappen en grollen dat weliswaar door filmcritici met de grond gelijk werd gemaakt, maar aan de kassa erg goed scoorde.

In deze tijden van creatieve armoede in Hollywood is het dan ook niet heel verwonderlijk dat Grown Ups een vervolg kreeg, heel toepasselijk Grown Ups 2 getiteld. Een film die de (Amerikaanse) filmcritici opnieuw absoluut niet kon bekoren, zo is een 'fresh score van slechts 6 procent op graadmeterwebsite Rotten Tomatoes echt uitzonderlijk laag. Ter illustratie: Grown Ups - de eerste film - 'scoorde' nog 10 procent. Aan de kassa bleek Grown Ups 2 afgelopen weekend echter opnieuw een hit. Het harkte in dat openingsweekend zelfs meer binnen dan de eerste film en liet bijvoorbeeld Pacific Rim achter zich.

De grootste verandering ten opzichte van de eerste film, is de afwezigheid van Schneider. Onduidelijk is - en blijft - waar zijn karakter Rob Hilliard gebleven is. Zijn plekje wordt min of meer ingenomen door ene Nick Hilliard (Nick Swardson), de chauffeur van de plaatselijke schoolbus, die onder meer de kinderen van de succesvolle Hollywood-agent Lenny (Sandler) naar school brengt. Lenny is in dit vervolg samen met zijn vrouw Roxanne (Salma Hayek) en hun drie kinderen teruggekeerd in het stadje waar hij opgroeide met zijn beste vrienden Kurt (Rock), Eric (James) en Marcus (Spade). Allemaal weer wat jaartjes ouder, maar zeker niet wijzer.

De vier vrienden komen natuurlijk alweer snel in de problemen. Zo blijkt Marcus ineens de vader van een tienerzoon, terwijl de kinderen van de andere zo hun eigen issues hebben. De vier 'volwassen' vrienden komen in de problemen wanneer ze een aanvaring hebben met een stel studenten (onder aanvoering van Taylor 'Twilight' Lautner #TeamJacob). Zeker wanneer Marcus' zoon Braden vervolgens zijn vader wreekt, staat er nog een rekening open.

De opnieuw door Dennis Dugan geregisseerde film tapt veelal uit hetzelfde vaatje als de eerste film. Veel onderbroekenlol, inclusief pis- en poepgrappen, waarbij het verhaal grotendeels in dienst staat van de grappen en grollen van Sandler, James, Rock en Spade, aangevuld met handenvol bijrollen en cameo's van bekende acteurs, komieken en andere figuren (bijvoorbeeld voormalig sterbasketballer Shaquille O'Neall als lokale politieagent, hieronder links op de foto).

Grown Ups 2 is heel af en toe zoals McDonald's: je wéét dat het niet goed voor je is, maar het smaakt prima. Veel vaker is de film zoals die ene vervelende oom die tijdens familiefeestjes mop na mop vertelt - vooral tappend uit de vaatjes 'anti-homo' en in iets mindere mate 'neger' - terwijl hij helemaal niet grappig is en zelf het hardste moet lachen. Gezien het feit dat ook deze film weer lijkt af te stevenen op een commercieel succes, lijkt een derde deel eigenlijk onafwendbaar.