Gone Girl

Geplaatst: door Sophie Markvoort

Met een repertoire als Se7en, Fight Club en The Social Network kan je bijna niets anders dan hoogstaande kwaliteit verwachten van regisseur David Fincher. Geen verrassing dus dat Gone Girl, gebaseerd op het gelijknamige boek van Gillian Flynn, dan ook absoluut geen teleurstelling is. Het thriller-achtige verhaal snijdt een interessant onderwerp aan; de geheimen van een modern huwelijk worden blootgelegd.

Op de dag dat hij vijf jaar getrouwd is, treft Nick Dunne (Ben Affleck) zijn woonkamer in chaos aan, compleet met kapotte salontafel en bloedspetters op de muren. Van zijn vrouw Amy (Rosamund Pike) ontbreekt elk spoor. Nick doet onmiddellijk aangifte en door de semi-bekendheid van zijn beeldschone wederhelft (haar ouders schreven de op haar gebaseerde Amazing Amy-boeken) rukt binnen no-time het hele dorp uit om te helpen.

Maar onder druk van de politie en de media ontstaan er langzamerhand scheurtjes in het door Nick geschetste beeld van een perfect huwelijk. Door zijn leugens, bedrog en vreemde gedrag wordt hij de grootste verdachte in de vermissingszaak. De flashbacks in de film, vanaf de romantische eerste ontmoeting  tot aan de situatie in de laatste dagen voor Amy’s verdwijning, laten zien dat het ogenschijnlijk zo perfecte stel elkaar inderdaad steeds minder lief vond. De vraag rijst: heeft Nick Dunne zijn vrouw vermoord?

De duisternis, die overduidelijk aanwezig is in het hart van hun band, illustreert hoe onwetend de relatie van een stel werkelijk is, zelfs voor familie en naaste vertrouwelingen. De enige persoon die enigszins op de hoogte is van de problemen in huize Dunne, is Margo (Carrie Coon), de zus van Nick. Zij is samen met haar broer eigenaar van een lokaal caféetje en blijft ondanks de twijfels toch aan de zijde van haar broer staan. De droge en welkome humor in de film is daarnaast voor een groot gedeelte aan haar te danken.

Rosamund Pike (Jack Reacher, The World's End) staat niet bekend als enorm acteertalent, maar komt in Gone Girl toch goed tot haar recht. De show wordt echter gestolen door Ben Affleck (Argo, Good Will Hunting) die hier als de ongedwongen en slechts bij vlagen van zijn stuk gebrachte schrijver Nick één van zijn sterkste rollen ooit neerzet. Een klein minpuntje is de rol van Neil Patrick Harris, die Amy’s naïeve en stinkendrijke ex-vriend speelt. Harris doet het zeker niet slecht, maar het blijft lastig om de voormalige Barney Stinson serieus te nemen.

Gone Girl is een lange zit, maar ondanks dat weet de film met zijn tweeënhalf uur en een aantal overbodige scènes toch de aandacht vast te houden. De kijker zal ongetwijfeld nog even met open mond blijven zitten wanneer de aftiteling over het scherm rolt.