Godzilla

Geplaatst: door Martijn van Veen

Vergeet Clover uit Cloverfield, King Kong uit King Kong (2005) en Kaiju uit Pacific Rim. Zij zijn niets vergeleken met de gigantische Godzilla uit de gelijknamige remake. Het van oorsprong Japanse schepsel was voor het eerst te zien in Godzilla uit 1954, maar was destijds slechts vijftig meter lang. Regisseur Gareth Edwards (Monsters) lachte hierom en vergrootte het wezen naar 300 meter, waardoor hij groter is dan menig wolkenkrabber. En hij vernietigt alles op zijn pad, inclusief diezelfde wolkenkrabbers.

We volgen het verhaal via wetenschapper Joe Brody (Bryan Cranston), die als eerste in de gaten heeft dan er iets aan de hand is. Met behulp van een patroon in de sonargegevens komt hij erachter dat de verwoesting van de kerncentrale niet zomaar ontstaan is, maar dan is de hel al losgebarsten. Ondertussen probeert zijn stiefzoon en marineofficier Ford (Aaron Taylor-Johnson) terug te keren naar zijn gezin in San Francisco, waar zijn vrouw Elle (Elizabeth Olsen) haar handen vol heeft aan de slachtoffers van de grootste natuurramp in de geschiedenis van de mensheid: Godzilla.

Regisseur Roland Emmerich probeerde het in 1998 al met zijn versie van het verhaal en Matthew 'Ferris Bueller' Broderick in de hoofdrol, maar de (flauwe) humor, de matige visuele effecten en het verplichte liefdesverhaal verpestten het interessante verhaal nogal. Edwards pakt het een stuk serieuzer aan door een goed geschreven fundament dat de film verheft boven alle standaard monstersfilms. Het eerste uur zijn wij dan ook vooral bezig met het leren kennen van de personages en de achtergrond waarom het allemaal mis ging.

Dat zorgt misschien voor een trage start en een hele lange tijd voordat Godzilla zelf in beeld is, maar het creeërt wel een diepere laag in de film waardoor je sympathie hebt voor de personages. Natuurlijk voor acteur Bryan Cranston, die opnieuw een zeer sterke rol speelt. Hij herhaalt zijn trucje als Walter White (Breaking Bad) absoluut niet, maar laat zien dat hij tot de beste acteurs van dit moment behoort.

Als eenmaal de echte actie begint in het tweede uur gaat het ook echt los. Schitterende visuele effecten, spannende scènes en echt een gigantisch monster laten je op het puntje van je stoel zitten. Helaas kan de film de hype die de fantastische trailers (en posters) schepten niet waar maken. De verwachtingen lagen erg hoog, maar halverwege weet het zich toch niet echt te onderscheiden met de standaard blockbusterfilms. Nog steeds erg vermakelijk, maar door sommige personages en ontwikkelingen oogt het tweede gedeelte soms meer als een uit de hand gelopen B-film met een stuk hoger budget.

De 2014-versie is in alle opzichten beter dan Emmerichs versie en vooral op het gebied van visuele effecten, die oogstrelend zijn. Edwards heeft nog een aantal leuke verrassingen in petto die niet in de trailers zaten en zorgt voor voldoende vermaak voor twee uur. De 3D-effecten zijn eens een keer niet vervelend te noemen, maar echt revolutionair is het niet. Godzilla kan een leuke start zijn van een toffe filmserie, want het blijft erg leuk om te zien hoe een groot monster een stad helemaal plat stampt.