God Bless America

door Rutger Otto

God Bless America, Genres: Komedie, Aktie, Regie: Bobcat Goldthwait, Acteurs: Joel Murray, Tara Lynne Barr, Releasedatum: 30 augustus 2012, Speelduur: 104 minuten.

Recensie God Bless America

Talentshows zijn er om talentloze mensen uit te lachen, showbizzprogramma's om beroemdheden zwart te maken en real-lifesoaps zijn de schaamte voorbij en verpesten het gedrag van de jeugd. Mee eens? Dan zul je het goed kunnen vinden met Frank, een Amerikaan die zijn hersenloze landgenoten helemaal zat is.

Frank (Joel Murray) is gescheiden, heeft een kind dat hem niet wil zien, net ontslagen op kantoor en krijgt te horen dat hij een hersentumor heeft. Je zou kunnen zeggen dat Frank nogal een kutleven heeft. En terwijl hij klaar zit om zichzelf van kant te maken, ziet hij op tv het zoveelste jarige tienertje dat "verdomme om een Escalade had gevraagd, mammie". Frank besluit zijn zelfmoord even uit te stellen en de meest domme en intolerante landgenoten met hem mee de afgrond in te sleuren door ze om te leggen.

Tijdens zijn eerste moord wordt Frank betrapt door een meisje. Ze heet Roxy (Tara Lynne Barr) en kan zich wel in zijn daden vinden. Er ontstaat een soort Bonnie en Clyde verhouding tussen de twee en samen gaan ze op jacht. Amerika beter maken door het land te verlossen van domme ellendelingen.

Al in de eerste minuten maakt God Bless America een punt. De resterende tijd van de film wordt gebruikt dit punt te onderstrepen en uit te melken. Alle stereotypes worden van stal gehaald en open deuren worden ingetrapt. "Tegenwoordig wordt niet meer met elkaar gesproken zonder steeds op allerlei schermpjes te kijken." "Weet je wie we moeten vermoorden? Mensen die steeds 'weet je' in een zin gebruiken."

Bedenk een irritatie die over het algemeen wordt geaccepteerd als ergerlijk en het zit in deze film. God Bless America is satire en het idee is leuk. Helaas is de uitwerking net zo origineel als de programma's en mensen die het belachelijk maakt. Joel Murray is goed als Frank, met dezelfde norse humor die we van zijn broer Bill kennen, maar meeleven met welke personage in deze film dan ook, is er gewoon niet bij. Ook de moordpartijen zijn vrij inspiratieloos en te weinig aanwezig. De dialogen zijn hier en daar heel scherp, maar vaak ook overbodig. Minder praten, meer moorden!

God Bless America is gemakkelijk scoren voor een typische doelgroep. Iedereen zit zich wel eens te ergeren voor de tv. Mensen die gek zijn van MTV soaps zoals Jersey Shore slaan deze film sowieso over, al zou het een mooie spiegel zijn die hen wordt voorgehouden. In dat geval bestrijdt deze film belachelijk met belachelijk, en probeert het de wereld een stukje beter te maken.