Ghost in the Shell

Geplaatst: door Daphne van Hoolwerff

Ghost in the Shell, de verfilming van de gelijknamige Japanse sciencefiction manga kwam in de handen van de Engelse regisseur Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman). Hij maakte van dit intrigerende verhaal een visueel spektakel.

Al eerder zijn van de manga-serie animatiefilms gemaakt, maar zoals dit zag je het verhaal ongetwijfeld nog nooit. Zeker in 3D zijn de beelden van het futuristische Japan overweldigend. Ghost in the Shell speelt zich af in een dystopie waar de grenzen tussen menselijkheid en technologie vervaagd zijn. Deze fantasierijke wereld komt overdonderend tot leven.

Het is een wereld van alomtegenwoordige projecties, geupgrade mensen en mensachtige cyborgs: het lijkt een plek die het contact met het puur menselijke grotendeels is verloren. In deze setting doemt een beangstigend toekomstbeeld op. Hoofdpersonage Major (Scarlett Johansson) heeft een menselijk brein dat in het lichaam van een cyborg is gestopt. Op die manier dient ze als goed wapen om cyberterroristen te bestrijden.

Het gegeven van een menselijk brein in een volledig mechanisch lichaam werpt interessante vragen op over menselijkheid. Hoeveel mens ben je nog als je lichaam dat niet is? Dit thema blijft helaas oppervlakkig uitgediept. Major zoekt naar haar vroegere identiteit, maar lijkt eigenlijk nauwelijks te worstelen met haar cyborg/mens zijn. Dat is een gemiste kans.

Zeker het eerste uur ligt de focus van het verhaal voornamelijk op de fysieke en technische kant van het bezitten van het lichaam van een cyborg. De scènes die dit oplevert zien er enorm strak en adembenemend uit, maar het verhaal wordt pas beter wanneer de tragische achtergrond van Major aan bod komt. Dan staat het ethische vraagstuk over het downloaden en wissen van gegevens in het menselijk brein meer centraal.

Vanuit een aantal hoeken was kritiek te horen omdat een blanke actrice is gecast in de rol van de Aziatische Major. Voor deze kritiek valt zeker iets te zeggen. De Japanse achtergrond is echter hetzelfde gebleven en wie Major ooit was heeft haar naam en etniciteit behouden.

Johansson zelf valt niks te verwijten, zij legt veel gevoel in het personage. Er is geen moment dat je twijfelt aan de menselijkheid van Major. Haar ogen spreken gedurende de film voor zichzelf. Dat maakt deze rol anders dan vorige rollen waarin ze een niet helemaal menselijk wezen speelde, als bijvoorbeeld Her. Het is net de menselijkheid die ze in de rol weet aan te brengen die het personage zo goed maakt.

Of deze Ghost in the Shell bevredigend is voor de echte manga-puristen, is lastig te voorspellen. Bioscoopgangers die een flitsende sciencefiction met interessante thema’s willen zien, zitten met Ghost in the Shell echter geramd.