Friends With Benefits

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Geslaagde doch vrij rigide romkom over 2 cynische yuppen die tegen beter weten in toch verliefd op elkaar worden. Hij: succesvolle Web 2.0 ondernemer in Los Angeles. Zij: succesvol headhunter in New York.

Wanneer Dylan (Justin Timberlake) voor een nieuwe baan naar New York gelokt wordt ontmoet hij Jamie (Mila Kunis) die de sollicitatie opgezet heeft. Hij krijgt de baan en verhuist naar New York. Met Jamie klikt het behoorlijk maar beiden zijn toevallig net gedumpt en hebben het daarom even gehad met relaties. Ze hebben dus niet door hoe leuk ze elkaar eigenlijk vinden en worden langzaamaan vrienden.

Tot zover dus When Harry Met Sally. Dezelfde cynische houding jegens De Liefde en al haar platgetreden paden, dezelfde weigering van de hoofdpersonages om in te zien hoe goed ze bij elkaar passen. Wat Friends With Benefits echter toevoegt is het benefit-gedeelte. Ook vrienden hebben hun lichamelijke behoeftes en na een gesprek over hoe seks gewoon een activiteit is wat je ook met vrienden kan doen besluiten ze daad bij woord te voegen. Niet dat deze actie het verloop van het verhaal ook maar enigszins een verrassende wending geeft, maar de film probeert het tenminste.

Door middel van wereldwijze, zelfbewuste personages die elke romantische film kennen die er ooit gemaakt is, wordt getracht enige frisheid toe te voegen aan het genre. Dit lukt helaas maar half. Het levert een hoop leuke dialogen op maar de personages worden er niet geloofwaardiger op. Ze lopen uiteindelijk in precies dezelfde valkuilen als zoveel geliefden voor hen, alleen zouden zij beter moeten weten. Het "zullen ze of zullen ze niet?" gejojo vraagt hierdoor veel geduld van de kijker omdat enige echte scherpte of verrassing uitblijft.

Het gevatte script verliest echter zelden vaart en Kunis en Timberlake zijn charmant en vermakelijk genoeg om te verbloemen dat Jamie en Dylan ondanks de sprankeling tussen beide eigenlijk een beetje lege mensen zijn. Het feit dat meneer een lifestyle blog (en later een soortgelijk tijdschrift) leidt en zij een 'spontane' flashmob gebruikt om hem te laten zien hoe leuk het in New York is, geeft enige indicatie voor het soort hipsters waar we hier mee te maken hebben. Nu is het spelen van aantrekkelijke, succesvolle mensen niet echt een tour-de-force voor beide hoofdrolspelers te noemen maar ze tonen aan met gemak een film als dit te kunnen dragen.

Enkele geïnspireerde casting keuzes voor bijrollen ronden het geheel naar boven af. Dharma & Greg's Jenna Elfman is een aangename verrassing als Dylans oudere zus maar de show wordt gestolen door Patricia Clarkson en Woody Harrelson als respectievelijk Jamie’s losbandige moeder en Dylans nieuwe collega en vriend. Al met al is Friends With Benefits waarschijnlijk de datemovie van het jaar. En als het achteraf niet echt klikt kan je altijd nog opperen misschien eerst even vrienden te worden...