Footloose

Geplaatst: door Alette Kreuze

Wederom is er een ware klassieker op het gebied van film opnieuw opgenomen en uitgebracht en dit keer gaat het om de dansklassieker Footloose, die destijds de carrière van Kevin Bacon met grote snelheid lanceerde. Regisseur Craig Brewer wilde de film graag opnieuw uitbrengen doordat het origineel destijds op 13-jarige leeftijd een dusdanig grote indruk op hem had gemaakt, dat hij vond dat de huidige generatie ook kennis moest maken met dit klassieke verhaal dat volgens Brewer ook nu nog steeds relevant en vermakelijk is.

Footloose vertelt het verhaal van Ren MacCormack (Kenny Wormald) die vanuit Boston naar het kleine zuid Amerikaanse dorpje Bomont verhuist om bij zijn oom en tante te gaan wonen na het overlijden van zijn moeder. Hier krijgt hij echter te maken met een ware cultuurschok die hij vooraf nooit voormogelijk had gehouden. Een aantal jaren eerder zijn na een tragisch ongeluk als gevolg van een avondje stappen van een vijftal jongeren, allerlei wetten in het leven geroepen waarbij onder andere harde muziek en dansen zijn verboden door de gemeenteraad en de geliefde dominee Shaw Moore (Dennis Quaid). Ren gaat de strijd aan met de gemeenteraad, en een groot gedeelte van de rest van het dorp, om deze wetten ongedaan te maken en valt gedurende deze strijd voor de problematische dochter van de dominee, Ariel (Julianne Hough).

Hoewel de film in grote lijnen trouw is gebleven aan het origineel, is het ook duidelijk dat het verhaal op bepaalde punten is gemoderniseerd. Soms is dit de film ten goede gekomen, maar soms ook absoluut niet. En hoewel een deel van de film zich duidelijk in de 21e eeuw afspeelt, lijkt het op andere stukken weer erg te zijn blijven hangen in de jaren ’80. Dit gebrek aan vastigheid binnen de film en het verhaal, maakt het af en toe moeilijk om echt te kunnen genieten van het geheel, terwijl dit tijdens veel andere stukken van de film zeker wel mogelijk is.

Toch zal deze moderne verfilming van Footloose ongetwijfeld bij veel mensen in goede aarde vallen door de nog altijd geweldige soundtrack, die voor de gelegenheid vrijwel volledig opnieuw is opgenomen door hedendaagse countryartiesten, en het klassieke verhaal. Het origineel zal niet bij iedereen tegenwoordig nog bekend zijn en voor de mensen die hem niet kennen zal deze nieuwe variant een plezier zijn om naar te kijken.

Hiermee bereikt de regisseur dan ook meteen wat hij voor ogen had: dat ook de huidige generatie in aanraking komt met het verhaal van Footloose, dat ook nu nog relevant en vermakelijk zal zijn voor heel veel mensen, zowel jong als oud. En hoe kan het ook anders: een klassiek verhaal, een heerlijke soundtrack en een jonge, veelbelovende cast waar we ongetwijfeld nog veel van zullen horen in de toekomst, afgewisseld met een aantal oude rotten uit het vak als Dennis Quaid en Andie MacDowell. Het is wellicht niet het grootste hoogtepunt van de filmgeschiedenis, maar wel heerlijk om naar te kijken.