Flypaper

Geplaatst: door Erik Boekhoven

Een beetje vreemd, maar wel lekker. Nee, dit is geen recensie van een Rivella reclame. Dit gaat over Flypaper, een film waarin Patrick Dempsey in de rol van Tripp kruipt, een knappe charmeur met de obsessieve trekjes van Raymond Babbitt uit Rain Man.

Inderdaad, een vreemde maar ook grappige kerel. Tel daar de hillbilly bankrovers Peanut Butter en Jelly, wat gestoorde bankemployees en een clubje professionele bankrovers bij op en je hebt een actiekomedie die bol staat van de bizarre situaties en flauwe grappen die net leuk genoeg zijn om een lach op het gezicht te toveren. Luchtig tijdverdrijf noemen ze dat. En dat is precies de instelling waarmee je deze film moet bekijken.

Met zoveel bij de overval betrokken personen is het moeilijk een gevoel van medeleven op te wekken voor een specifiek iemand. In plaats daarvan, is het de kunst zelf te verzinnen wie verantwoordelijk is voor wat. Is het toeval dat er twee teams van bankrovers klaar stonden om dezelfde bank te beroven, precies op het moment dat het beveiligingssysteem plat lag? Heeft Tripp soms meer te maken met de overval dan hij doet vermoeden? En, waar dient zijn autistische manier van handelen eigenlijk toe? De film roept genoeg vragen op om je anderhalf uur zoet te houden en je zou haast denken dat Flypaper een regelrechte verfilming is van Cluedo.

De serieuzere kijker zal waarschijnlijk snel afhaken. Daarvoor is de film teveel doorspekt met onnozele acties en humor van twijfelachtig kaliber. De bizarre situaties en cartooneske personages zijn van dusdanig niveau dat deze puur en alleen op het witte doek bestaansrecht hebben, ondanks de sterke acteerprestaties van enkele hoofdrolspelers. Al met al is 'over the top' de perfecte omschrijving voor deze ietwat geforceerd grappige maar intrigerende actiekomedie.

Conclusie? Flypaper zal geen kaskraker worden en menigeen zal de film links laten liggen. Begrijpelijk maar niet helemaal terecht. De film is niet goed en niet slecht, niet hilarisch maar wel grappig en ondanks de negatieve kritieken die het ongetwijfeld zal krijgen, is het een kwestie van instelling wat betreft de mate waarin het verhaal gewaardeerd zal worden. Ga je voor luchtig en niet al te serieus, dan is dit er zeker één die je een keer op kunt zetten. Want zeg nou zelf, een bank die door twee teams tegelijk wordt overvallen, die had je nog niet eerder gezien.