Flight

Geplaatst: door Steffie van Rhee

Denzel Washington heeft iets met vervoersmiddelen. Hij zorgde er in Unstoppable al voor dat een trein vol chemische goederen niet ontspoorde en in Taking Of Pelham 1 2 3 heeft hij te maken met een gijzelaar in de metro. In Flight moet hij een kapot vliegtuig aan de grond krijgen. Het lijkt op het eerste gezicht weer een heldenverhaal, maar Flight is alles behalve dat.

Whip Whitaker (Washington) is een piloot die met een miraculeuze zweeflanding tijdens een crash de levens van bijna alle 102 inzittenden redt, zes inzittenden komen om. De media ziet hem daarom dan ook als een held. Maar Whip houdt zich verborgen van de media omdat de National Transportation Safety Board onderzoek doet naar zijn rol in de crash.

Bijna alle actie zit aan het begin van de film. Daarom doet Flight zich in het eerste kwartier ook voor als een film van een heel ander genre. De bijna crash zorgt voor spanning en spectaculaire beelden, die Robert Zemeckis prachtig heeft uitgedacht. Die paar minuten bestaan dan ook zeker uit cinematografische hoogstandjes. Maar dat is pas het begin van het verhaal. Flight verandert al snel in een film over hoop, tweede kansen en worstelen met het verleden.

Dat is een goede keuze van Zemeckis. Flight had makkelijk de zoveelste actie thriller kunnen worden waarin Denzel de held uithangt. Hij speelt daarentegen een getergde man met een behoorlijk verleden dat hij maar niet kan loslaten. Daarnaast is hij ook nog eens ontzettend arrogant, een combinatie die niet veel goeds oplevert. Behalve voor de kijker, die kan er van genieten. Denzel Washington heeft lange dialogen met zijn tegenspelers. Soms praat hij krachtig, dan weer wanhopig.

Het zorgt in ieder geval voor schitterend spel. Zijn Golden Globe- en Oscarnominaties zijn dan ook zeker niet onterecht of onverwacht. Na een paar mindere films is Denzel weer terug met een dragende rol. Hij speelt geen antiheld, hij is de antiheld. Als kijker weet je ook dat Whip fout is, maar toch voel je sympathie voor hem en kan je om hem lachen.

De andere acteurs voegen ook genoeg toe. John Goodman, die de laatste tijd in elke film een bijrolletje lijkt te hebben, heeft elke keer dat hij in beeld verschijnt alle lachers op zijn hand. Don Cheadle doet het goed als advocaat. Dan is er nog Kelly Reilly als verslaafde die haar leven om wil gooien, die sterk tegenspel levert voor Denzel Washington.

Flight wordt door het complexe personage Whip bijna een karakterstudie. De film is scherp en dynamisch. Ondanks dat het niet de actiefilm is die je misschien verwacht, verveelt het geen minuut. Dat is vooral aan Denzel Washington te danken, die in Flight tot grote hoogten stijgt.