Filmpjekijken Fijne Filmklassieker: The Silence Of The Lambs

Geplaatst: door Senta Bemelman

Achter de geraniums zitten is niet voor Anthony Hopkins weggelegd. De 75-jarige acteur zit niet stil. In november komt Thor: The Dark World uit en afgelopen zomer was hij in de actiekomedie Red 2 te zien. Hopkins gaat voorlopig niet met pensioen, dat gaf hij vorig jaar al aan. Hij blijft acteren en is ervan overtuigd dat het hem gezond houdt. Een goed moment om stil te staan bij een Anthony Hopkins klassieker: The Silence Of The Lambs uit 1991.

Het is inmiddels alweer 22 jaar geleden dat een van de bekendste films van Hopkins uitkwam. In de film vertolkt hij de rol van Dr. Hannibal Lecter (nummer 2 in ons toplijstje met movie criminals): een beruchte seriemoordenaar die in het dagelijks leven psychiater is. In The Silence Of The Lambs zit Hannibal achter de tralies en wordt hem om hulp gevraagd door de jonge F.B.I. cadet Clarice Starling (Jodie Foster). Zij zit achter de actieve seriemoordenaar ‘Buffalo Bill’ aan. In het begin toont Lecter weinig interesse om de jonge officier een helpende hand toe te reiken.

Lecter heeft de bijnaam ‘Hannibal de kannibaal’. Dit slaat op de voorkeur van Lecter om de lichaamsdelen van zijn slachtoffers op te eten. Toen The Silence Of The Lambs uitkwam bezorgde de gruwelijke kant van Lecter de kijkers rillingen. Het verhaal van Lecter is namelijk gebaseerd op het verhaal van Nikolai Dzhumagaliev, een seriemoordenaar uit de Sovjet Unie die in 1981 opgepakt werd voor de moord op zeven vrouwen.

Nu is bekend dat hij meer dan vijftig vrouwen heeft vermoord. Dzhumagaliev heeft, net als Lecter, kannibalistische trekjes en at delen van zijn slachtoffers op. Hij had ook regelmatig diners met vrienden waarbij menselijk vlees op de menukaart stond. De bijnaam van Dzhumagaliev is “Metal Fang” omdat hij zijn tanden liet vervangen door metalen bijters.

The Silence Of The Lambs geeft kijkers het besef dat er daadwerkelijk wrede moordenaars rondlopen. Natuurlijk denkt niemand dat de wereld alleen maar uit liefde bestaat, we weten wel dat er gruwelijke dingen gebeuren. Maar deze film geeft een levendig beeld van een seriemoordenaar. Daardoor slaat deze ook aan. Het komt dichtbij en raakt je doordat Anthony Hopkins het personage Hannibal Lecter een echt persoon maakt. Het is anders dan een statige documentaireserie over de meest beruchte moordenaars op deze aardbol. The Silence Of The Lambs grijpt je en sleurt je mee.

Door de acteerkunsten van Hopkins geloof je bijna dat hij echt een moordlustige kannibaal is. Vrijwel iedereen roept gelijk ‘Hannibal’ als ze Hopkins in een andere film zien. Hopkins was zo geloofwaardig als seriemoordenaar dat in 2002 zijn toenmalige vriendin Martha Stewart hun relatie verbrak. Ze kreeg een zwaar gevoel in haar maag als ze samen met vriendlief zou dineren. Dit kwam doordat ze Hopkins en Lecter als een persoon bleef zien.

Maar Anthony Hopkins acteerprestatie steelt niet de show in The Silence Of The Lambs. Ook Jodie Foster laat zien dat zij uit goed hout gesneden is. Het acteerspel van Hopkins en Foster is goed op elkaar ingespeeld. Daarbij is ook de relatie tussen de veroordeelde seriemoordenaar en de onervaren officier wat deze film speciaal maakt.

De band tussen beiden versterkt naarmate de tijd steeds meer begint te dringen. Buffalo Bill heeft de dochter van senator Ruth Martin ontvoerd en Starling doet er alles aan om te voorkomen dat het meisje het volgende slachtoffer wordt. Lecter heeft bewondering voor Starling omdat zij intelligent en klassiek is. Klasse en beleefdheid staan hoog in het vaandel bij Lecter. Vandaar dat hij haar uiteindelijk helpt.

De verassende twists in het verhaal trekken je aandacht en zorgen ervoor dat je geconcentreerd naar de televisie staart. Reggisseur Jonathan Demme weet het scenario te laten leven door alle onverwachte momenten en het slim uitgestippelde filmwerk. Daarnaast voelen de acteurs elkaar veilloos aan. Het acteerspel van Jodie Foster en Anthony Hopkins vormt een van de hoekstenen van het succes van deze film. Niet verbazingwekkend dat beiden een Oscar wonnen voor hun rol. Een goede zet van Damme om deze twee de hoofdrollen aan te bieden.

Ten slotte is The Silence Of The Lambs zo interessant door de spanning. In het begin lijkt het erop dat Starling genoeg tijd heeft om zich volledig te verdiepen in Buffalo Bill en hem op te pakken. Maar dat is niet zo, de moordenaar zit niet stil. Je ziet hoe snel Starling beslissingen maakt en hoe zij zich vastklampt aan de woorden van Lecter. Ze hoopt dat ieder woord van Lecter haar dichter bij Buffalo Bill brengt. Wat ook voor spanning zorgt is dat je ziet hoe onervaren Starling is. Ze maakt onverstandige keuzes en eindigt oog in oog met de moordenaar. Haar onhandigheid met haar pistool en haar angstige blik doen verklappen dat zij niet gewend is aan dit soort situaties.

Een goed verhaal, de juiste cast en een dosis spanning zijn de ingrediënten die The Silence Of The Lambs een echte filmklassieker maken. De juiste balans tussen nadenken en je meegevoerd laten worden door de regisseur. Dit is een klassieker waarover in 2013 nog steeds gesproken wordt. En het maakt niet uit hoeveel rollen Anthony Hopkins nog speelt in zijn carrière, voor ons blijft hij altijd Hannibal Lecter.