Filmpjekijken Fijne Filmklassieker: Léon

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Luc Besson is een instituut als het op actiefilms aankomt. De Fransman regisseerde en schreef talloze prenten, de één succesvoller dan de ander – zie bijvoorbeeld de verschillen tussen Taken en het gedrocht 3 Days To Kill. Na zijn verrassend goede Malavita kroop Besson opnieuw achter de camera voor Lucy, die volgende week verschijnt. Naar aanleiding daarvan belichten we de film die voor Besson de internationale doorbraak betekende: Léon.

Het verhaal is simpel maar doeltreffend. Een huurmoordenaar (Jean Reno) redt een meisje genaamd Mathilda (Natalie Portman) nadat haar hele familie is vermoord door corrupte D.E.A. agenten. Waar hij in het begin nog twijfelt of hij haar moet laten leven, worden de twee steeds hechter en neemt hij haar uiteindelijk onder zijn hoede om Mathilda het vak aan te leren. Ondertussen zint het meisje op wraak.

De twee ontwikkelen een gecompliceerde band waarbij Mathilda ook meerdere keren zegt dat ze verliefd is geworden op Léon, hij beantwoordt haar enkel met zwijgen. Naarmate de film vordert wordt Mathilda steeds beter en besluit ze het heft in eigen hand te nemen. Dit veroorzaakt een reeks gebeurtenissen die erg slim naar een climax toe werken.

Het is overduidelijk dat een combinatie van factoren Léon de klassieker maken die het is. Zo betekende het de doorbraak van een piepjonge Natalie Portman waar het acteertalent van af spat, is Jean Reno ijzersterk als schuchtere man die toevallig huurmoordenaar is geworden.

Tel daarbij ook nog Gary Oldman die een psychopathische agent zo briljant neerzet dat hij vrijwel de hele film overheerst. Later werd bekend dat Oldman veel van zijn scènes improviseerde. Zo verhoort hij op een gegeven moment de vader van Mathilda door erg dicht op hem te staan en aan hem te ruiken; de ongemakkelijkheid van de acteur is compleet oprecht.

Naast de topprestaties van de acteurs, is ook de hand van de regisseur duidelijk zichtbaar. Ondanks dat de film bijna twee uur duurt weet hij constant te boeien en het tempo hoog te houden. Deels komt dit door de snelle montage, ook opmerkelijk is het uitstekende gebruik van licht en schaduw in de film, op dezelfde wijze als waarop een huurmoordenaar zoals Léon gebruik maakt van zijn omgeving.

Léon is zonder twijfel de beste film die Luc Besson gemaakt heeft, hij laat zien dat een simpel maar goed script en geweldig acteerwerk uitstekend resultaat kunnen behalen. Dit is precies wat Besson de laatste jaren is kwijtgeraakt, zijn films worden steeds ongeloofwaardiger en nodeloos ingewikkeld. Na een stap in de goede richting met Malavita is er terechte hoop dat Besson met Lucy weer in de buurt kan komen van zijn oude niveau.