The Fifth Estate

Geplaatst: door Martijn van Veen

Sinds 2006 is WikiLeaks een platform voor klokkenluiders om anoniem documenten te plaatsen en misstanden van de overheid of organisaties aan de kaak te stellen. De website is onder andere verantwoordelijk voor het lekken van gevoelige documenten over de oorlog in Irak en plaatste het handboek van Guantánamo Bay online. Je kon er op wachten dat er een film gemaakt zou worden over oprichter Julian Assange en de veelbesproken klokkenluiderswebsite, maar of we nu blij moeten zijn met The Fifth Estate is een ander verhaal.

Julian Assange (Benedict Cumberbatch) en Daniel Domscheidt-Berg (Daniel Brühl) stonden aan de basis van WikiLeaks, dat na een moeizame start een enorm succes werd. De organisatie veranderde de geschiedenis, maar dat betekende tegelijkertijd dat Julian en Daniel twee bekende figuren werden en dat zorgt voor wat druk op de relatie. Waar Julian koste wat het kost de waarheid boven tafel wil brengen, denkt Daniel ook aan de gevolgen van het lekken van documenten.

Een film als The Fifth Estate heeft alle elementen om het een goede thriller te laten zijn: goede acteurs, een spannend verhaal en een onderwerp waar iedereen wel enige verbintenis mee heeft. Maar helaas is het op elk front matigjes. Allereerst het acteerwerk, daarvoor verdienen Daniel en vooral Benedict een grote pluim. Na zijn sterke rol in Rush laat de Duitse acteur wederom zien dat hij erg getalenteerd is.

Maar Cumberbatch' rol als de geblondeerde en ietwat van de wereld vervreemde Julian Assange is er een om te onthouden. De onvoorspelbare hacker gaat door het vuur om de waarheid boven water te krijgen en door de kwaliteiten van de acteur ga je bijna geloven dat je daadwerkelijk naar de echte WikiLeaks-oprichter aan het kijken bent.

Toch kunnen beide acteurs niet verbloemen dat de film een rommeltje is. Er worden een aantal subverhaallijnen gestart, waaronder uiteraard een die met de liefde te maken heeft, die afleiden van het hoofdverhaal en waarvan nooit echt duidelijk wordt wat de bedoeling er precies achter is.

Dan zou je toch hopen dat de spanning om te snijden is, maar tevergeefs. Naast dat eerdergenoemde bijzaken enorm afleiden van de daadwerkelijke spanning, wil het ook niet echt spannend worden, ondanks de prima bijbehorende thrillersoundtrack.

Als een spannende film is het niet bepaald geslaagd, maar de sterke rollen van Daniel Brühl en Benedict Cumberbatch zorgen ervoor dat het biografische aspect nog wel te behappen is. Maar wil je echt iets te weten komen over WikiLeaks, dan raden wij de documentaire We Steal Secrets: The Story of WikiLeaks aan. Voor de diepgang hoef je The Fifth Estate niet te bekijken.