The Fault In Our Stars

De afgelopen weken was er nogal wat te doen om een bankje aan de hoofdstedelijke Leidsegracht. Op dat bankje vindt namelijk één van de meest indringende scènes uit boekverfilming The Fault In Our Stars plaats. Maar juist dat bankje was verdwenen, zo ontdekten Amerikaanse fans. Na alle ophef plaatste de gemeente Amsterdam eerder deze week een nieuw bankje. Waarmee de fans hun bedevaartsoord terug hebben.

Want reken de komende tijd maar op een ware invasie van (Amerikaanse) tieners die in Amsterdam op zoek gaan naar locaties uit het boek van John Green, dat door Josh Boone verfilmd werd. In recordtijd mogen we wel zeggen, het boek verscheen namelijk in januari 2012. En voor Amerikaanse begrippen ook met een bijzonder laag budget van 'slechts' twaalf miljoen dollar.

Dat bedrag werd alleen al in het openingsweekend ruimschoots terugverdiend. Want niet het tegelijkertijd openende Edge Of Tomorrow, maar deze film van dezelfde regisseur als Stuck In Love werd het eerste weekend van juni de best bezochte film in de Verenigde Staten. Amerikaanse tieners renden massaal naar de bioscoop, alwaar zij hun tranen ruimschoots lieten vloeien.

Het leidde tot verbazing bij velen, de hele hype rond het zesde boek van Green bleek aan heel veel mensen voorbijgegaan. Maar met The Fault In Our Stars te betitelen als doelgroepfilm, doe je de film eigenlijk tekort. Dit is niet per se een tienerfilm, de sarcastische humor, muziek en fijne sfeer zullen ook zeker volwassenen aan kunnen spreken.

Centraal in het verhaal staan de 16-jarige Hazel Grace (The Descendants' Shailene Woodley) en de één jaar oudere Gus Waters (Ansel Elgort). Zij ontmoeten elkaar bij een tieners-met-kanker-praatgroepje, maar beginnen ook daarbuiten steeds vaker met elkaar op te trekken. Ondanks dat Hazel eigenlijk al vanaf jonge leeftijd ten dode opgeschreven is, begint ze steeds meer romantische gevoelens voor Gus te ontwikkelen. Een verliefdheid die in Amsterdam tot volle wasdom komt.

Daar gaan Hazel en Gus namelijk op zoek naar Peter van Houten, de schrijver (Willem Dafoe) van An Imperial Affliction, hun favoriete boek. Ondanks de inspanningen van zijn persoonlijke assistente Lidewij (Lotte Verbeek) loopt de tête-à-tête echter uit op een ramp. Toch zal de trip naar onze hoofdstad succesvol blijken voor het jonge koppel, want zij vinden elkaar.

Dat The Fault In Our Stars werkt, is vooral te danken aan Woodley en Elgort. Waren zij eerder dit jaar nog te zien als broer en zus in Divergent, in deze film zetten zij een geloofwaardig en innemend liefdeskoppel neer. Juist omdat de nadruk niet te veel ligt op hun ziekte, maar meer op hun opbloeiende liefde.

Weliswaar schiet regisseur Boone tijdens een scène in het Anne Frank-huis volledig uit de bocht, The Fault In Our Stars is geen overdreven sentimentele film, maar juist sprankelend en vol humor. Al zullen uiteindelijk maar weinig kijkers het droog houden.