Fashion Chicks

Geplaatst: door Louke Kreemers

Bloggers en YouTubers zijn tegenwoordig de nieuwe sterren van Nederland. De makers van de film Fashion Chicks hebben daar goed op in gespeeld, er werd een blik jonge GTST-sterren opengetrokken en ook wat bekende YouTubers maken hun opwachting in de meidenfilm van dit najaar.

Esmee (Liza Sips) is zoals ze zelf zegt de loser van de school. Haar bijnaam is Smeogol en ze wordt vaak te kakken gezet door de populaire meiden Tiffany (Pip Pellens), Anne-Fleur (Robin Martens) en Mercedes (Melody Raymann). Ze is gek op mode en heeft dan ook een modeblog, die wordt echter maar door vijf mensen gelezen waaronder haar moeder en twee enge mannen.

Dan krijgt ze een beetje hulp van het lot, ze wordt namelijk uitgekozen om stage te lopen bij modehuis Wolf Fashion, haar grote droom. Helaas zit ze hier opnieuw met Tiffany en haar vriendinnen opgescheept en die zorgen ervoor dat Esmee naar het magazijn verdwijnt. Hier liggen bergen afgedankte kleding, accessoires en schoenen. Uit die kleding, door een blonde pruik en met de hulp van assistent Lucien (Patrick Martens) verandert Esmee in modeblogger Lizzy. De Hannah Montana van modeland.

Fashion Chicks is leuk, maar erg clichématig. Je kunt al snel raden hoe het avontuur voor Esmee gaat aflopen. Door toevoeging van boyband B-Brave, YouTuber Masha Feoktistova en partyplanner Hella Huizinga wordt de echte bloggerswereld naar de film gehaald. De makers hebben precies de juiste insteek voor de film gekozen door veel gebruik te maken van YouTube, blogs, Twitter, Instagram en Snapchat. Al deze middelen sluiten precies bij de doelgroep aan, deze zal zich er dan ook zeker in herkennen.

De film zit goed in elkaar, er zit dynamisch camerawerk in en de acteurs vertolken hun rol met verve. Wel wordt er veel opgelost met harde muziek, de toon van een scène wordt vaak door de muziek gezet en niet door de acteurs. Door B-Brave zit er sowieso veel muziek in de film, iets wat de doelgroep zeker zal aanspreken. Toch is het in sommige scènes wel erg veel en word je als kijker overdonderd door de muziek.

Glansrollen zijn er voor Victoria Koblenko die Victoria Wolf speelt, in deze rol laat ze haar gekke kant naar voren komen. Dit zie je vooral in de scène waarbij ze over haar eigen bureau kruipt. Je ziet dat ze flink is losgegaan bij de voorbereiding op de rol en dat levert een gekke en lichtelijk gestoorde vrouw op. Ook Patrick Martens vertolkt zijn rol als personal assistent erg goed. Met een dikke knipoog speelt hij de iets verwijfde Lucien die Esmee overal doorheen sleept.

Fashion Chicks is een leuke luchtige film en doet erg denken aan de Hannah Montana film, alleen dan in de modewereld. Hij is wel echt voor de doelgroep van meiden van tien tot vijftien jaar, zij zullen er zeker weg van zijn.