Far From the Madding Crowd

Wanneer je denkt aan succesvolle Belgische acteurs in Hollywood, dan kom je toch niet snel verder dan Jean-Claude Van Damme. Maar zoals wij apetrots mogen zijn op Michiel Huisman, hebben onze zuiderburen op het moment iemand die nóg sneller carrière maakt in Tinseltown: Matthias Schoenaerts. De 37-jarige Antwerpenaar heeft bovendien een bijzonder goede neus voor het uitkiezen van zijn rollen, een echte miskleun heeft hij vooralsnog niet achter zijn naam.

In eigen land was de Belg succesvol in films als Any Way the Wind Blows, Loft en Rundskop, terwijl hij met bijvoorbeeld ZwartboekDe Bende van Oss en het Franse De Rouille et d'Os al voorzichtige stappen in het buitenland zette. De grote doorbraak in Amerika moest vervolgens komen met het door Erik van Looy geregisseerde The Loft.

Die al in 2011 gedraaide remake werd echter zo vaak uitgesteld, dat Schoenaerts - mede dankzij de nominatie voor Rundskop voor beste buitenlandse film in 2012 - al op eigen kracht naam maakte in Hollywood. En hoe, de Belg rijgt succesrol aan succesrol. En dat hij niet álles aanpakt wat hem wordt aangeboden, blijkt wel uit het feit dat Schoenaerts drie jaar geleden bedankte voor de hoofdrol in José Padhila's fletse remake van Robocop.

Na recente rollen in onder meer Blood Ties, The Drop en Suite Française, is Schoenaerts vanaf deze week te zien aan de zijde van Carey Mulligan (Drive, Shame, The Great Gatsby) in de prachtige boekverfilming Far From the Madding Crowd. Eind jaren zestig van de vorige eeuw al eens door John Schlesinger met onder meer Julie Christie, Terence Stamp, Alan Bates en Peter Finch naar het witte doek gebracht. Bijna vijftig jaar later waagt de Deense filmmaker Thomas Vinterberg (Festen, Jagten) zich aan een verfilming van Thomas Hardy's gelijknamige romanklassieker uit 1874.

Far From the Madding Crowd draait rond Batsheba Everden (Mulligan), een onafhankelijke, mooie, maar vooral eigenzinnige eigenares van een boerderij met grote stukken land. Niet alleen haar fysiek, maar ook die achtergrond maakt haar bijster interessant voor het mannelijk deel van de bevolking. Drie mannen dingen in dit tijdloze verhaal naar haar hand: de rijke, oudere vrijgezel William Boldwood (Michael Sheen), de woest aantrekkelijke legerleider Frank Troy (Tom Sturridge) en de door Schoenaerts gespeelde schapenhouder Gabriel Oak.

Batsheba is een - zeker voor die tijd - bijzonder geëmancipeerde vrouw die zich niet laat kennen in de mannenwereld. Een interessante protagoniste, al heb je geen moment het idee dat Mulligan haar speelt. Zo naturel vertolkt de Britse actrice de hoofdpersoon in deze door Charlotte Bruus Christensen (Submarino, My Best Enemy, Jagten) prachtig geschoten film. Maar ook Schoenaerts verdient - opnieuw - lof met zijn spel. In tegenstelling tot Van Damme zien we deze Belg nog wel eens een Oscar winnen.